a) punkt - pojęcie pierowtne, najmniejszy obiekt geometryczny, figura nie posiadająca żadnego wymiaru, oznaczany wielkimi literami (A, B, C) prosta - pojęcie pierwotne, nieograniczona z obu stron (nie ma początku ani końca), składa się z nieskończenie wielu punktów, oznaczana małymi literami alfabetu (a, b, c, d), przez dwa dowolne punkty przechodzi dokładnie jedna prosta odcinek - część półprostej ograniczona dwoma punktami b) proste prosotopadłe - proste, które przecinają się pod kątem prostym (90 stopni) lub jedna z nich jest osią symetrii drugiej, oznaczamy symbolem ⊥ proste równoległe - proste, które nie mają punktów wspólnych, oznaczamy je symbolem II c) kreślenie prostych prostopadłych Przy pomocy linijki, rysujemy prostą i w dowolnym miejscu punkt A. Rozstawiamy nóżki cyrkla, na odległość większą niż od punktu do prostej. Zaznaczami lukami punkty, w których przecinają się z prostą. Mamy teraz dwa nowe punkty, które znajdują się na prostej, nazwijmy je B i C. Nie zmieniając rozstawu nóżek cyrkla wbijamy w punkcie B, zakreślając łuki nad i pod prostą. To samo czynimy wbijając nóżkę cyrkla w punkcie C. W miejscu przecięcia łuków powstają dwa kolejne punkty. Nazwijmy je D i E. Przykładamy linijkę i prowadzimy prostą przechodzącą przez punkty D i E. Jest to prosta prostopadła do prostej narysowanej na początku. kreślenie prostych rónoległych Rysujemy dowolną prostą i punkt A. Konstruujemy prostą prostopadłą do niej,przechodzącą przez punkt A, tak jak w poprzednim opisie. Wbijamy nóżkę cyrkla w punkcie A i łukiem zaznaczamy punkty przecięcia ze skonstruowaną prostą prostopadłą. Powstają nam punkty, które nazwiemy B i C. Ustawiamy większy rozstaw cyrkla i kreślimy łuki z prawej i lewej strony prostej prostopadłej, wbijając nóżkę cyrkla w punkcie B, a potem C. W miejscach, gdzie przecinają się łuki, powstają punkty D i E. Przy pomocy linijki łączymy punkty D i E prostą. Jest ona równoległa do początkowo narysowanej prostej. Aby były odcinki należy ogaraniczyć proste punktami d) dzielenie odcinka na połowy Rysujemy dowolną prostą. Wbijamy nóżkę cyrkla na jednym końcu odcinka. Rysujemy łuk, orientacyjnie ustawiając szerokość trochę większą niż połowa odcinka. Nie zmieniając rozstawu, wbijamy nóżkę cyrkla w drugi koniec odcinka i również rysujemy łuk przecinający odcinek. Łuki powiny przeciąć się w dwóch punktach. Przy pomocy linijki rysujemy prostą przechodzącą przez dwa ustalone punkty.
Prosze pojęcia na poprawkowe a)Zna podstawowe pojęcia:punktu,prosta,odcinek b)zna pojęcie prostych prostupadłych i równoległych c)umi kreślić proste i odcinki prostopadłe i równoległe d)umi pozielić odcinek na połowy. //
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź