Zakładam że wektor wypadkowej podanej w treści zadania sily działa równolegle do wektora prędkości. wtedy wzór F=m·a·cos(φ) przyjmie postać F=m·a Bez tego założenia na poziomie szkoły średniej nie można rozwiązać tego zadania. W szkole średniej obowiązuje znajomość wzoru z uwzględnieniem kierunku działania siły wypadkowej. a = ΔV / Δt = (10m/s - 100 m/s ) / 30 s = (- 90 m/s )/ 30 s = -3 m/s^2 przyspieszenie jest ujemne bo według danych z treści zadania ciało zwalnia. "zmienił swoją prędkość ze 100 m/s do 10 m/s." nie ma znaczenia zwrot przyspieszenia do obliczenia masy, wektor siły ma dokładnie ten sam zwrot co przyspieszenie. Wobec powyższego dla "matematycznego" porządku minus przed wartością siły wynika z tego że jest ona skierowana przeciwnie do wektora prędkości. F=mа stąd m = F/ a = (-1800 N )/ (-3 m/s^2 ) = 600 kg [N = kg · m / s^2] stąd skrócenie do kilogramów masa bolidu wynosi 600 kg
[latex]\\ m=? \\ F=1800N \\ t=0,5min=0,5 cdot 60s=30s \\ Delta V=100m/s-10m/s=90m/s \\ a=frac{Delta V}{t}=frac{90m/s}{30s}=3m/s^2 \\ F=m cdot a |:a \\ m=frac{F}{a} \\ m=frac{1800N}{3m/s^2}=600kg [/latex] Masa bolidu to 600kg.