Badanie zależności drogi od czasu w ruchu przyspieszonym bez prędkości początkowej (v0=0)
Cel doświadczenia: Zmierzenie ustalonych odcinków drogi i czasu trwania ruchu przyspieszonego na tych odcinkach. Ustalenie zależności między drogą i czasem w ruchu przyspieszonym, gdy prędkość początkowa jest równa 0.
Przyrządy: Linijka, kreda, ławka, książki, kulka metalowa i 3 stopery.
Przebieg doświadczenia: Przy użyciu książek ustawiamy ławkę w pozycji pochyłej. Wzdłuż równi pochyłej od wybranego punktu odmierzamy odcinki o długościach: 10 cm, 40 cm, 90 cm i 160 cm i zaznaczamy je. Z punktu początkowego puszczamy kulkę w dół, po ławce i odmierzamy stoperami czas ruchu bryły wzdłuż różnych dróg. Pomiary powtarzamy dziesięciokrotnie (wyniki wpisujemy do tab.1) i wyliczamy średnie (które wykorzystamy w tab.2).
--
--
Analiza wyników: Porównując drogi przebyte przez ciało od chwili spoczynku, czasy potrzebne do przebycia tych dróg, ich średnie i kwadraty tych czasów, można stwierdzić, że wartości te, nie zwiększają się tyle samo razy. Jednak w wynikach doświadczenia powinno wyjść, iż iloraz drogi i kwadratu czasu jest wielkością stałą i niezmienną bez względu na czas trwania ruchu i przebytą drogę, a także - że całkowita droga przebyta od chwili rozpoczęcia ruchu jest wprost proporcjonalna do kwadratu czasu trwania ruchu.
--
Wyniki pomiarów drogi i czasu zostały przedstawione graficznie przy pomocy wykresu.
--
Aby upewnić się, że w tym przypadku całkowita droga badana w ruchu przyspieszonym nie jest wprost proporcjonalna do kwadratu czasu, został przedstawiony wykres zależności drogi od kwadratu czasu (ryc. 2).
Wnioski: Wyniki nie są prawidłowe, gdyż iloraz drogi przebytej od chwili rozpoczęcia ruchu i kwadratu czasu trwania ruchu jest wielkością stałą, natomiast droga przebyta przez kulkę i kwadrat czasu trwania ruchu są wprost proporcjonalne do siebie. Usprawiedliwieniem dla tych rezultatów może być: niedokładność pomiarów, złe ustawienie ławki czy krzywy tor ruchu kulki.