Oligopol

OLIGOPOL [gr.], ekon. struktura rynku, oprócz monopolu i konkurencji monopolistycznej jedna z 3 form konkurencji niedoskonałej; w oligopolu kilku (kilkunastu) producentów dostarcza przeważającą część podaży gałęzi przemysłu. Oligopol jest strukturą pośrednią między monopolem a konkurencją doskonałą; od monopolu różni go występowanie konkurencji, od konkurencji doskonałej wielkość przedsiębiorstw: w oligopolu funkcjonują przedsiębiorstwa posiadające znaczne udziały w rynku i mające przez to wpływ na ceny. Istotą oligopolu jest współzależność tworzących go przedsiębiorstw; wg określenia J. Robinson oligopol występuje, gdy "kilka potężnych przedsiębiorstw woli zbrojną neutralność od ostatecznej walki o supremację". Oligopol powstaje w tych rodzajach działalności, w których korzyści skali ujawniają się dopiero przy b. dużych rozmiarach produkcji, co ogranicza dostęp do rynku i liczbę ewentualnych konkurentów. Współcześnie oligopol stanowi najbardziej rozpowszechnioną strukturę rynku, np. w gospodarce USA ok. 1/3 gałęzi przemysłu ma postać klasycznego oligopolu (8 największych firm dostarcza ponad 50% podaży gałęzi, zaś 20 największych firm ponad 75%); kolejna 1/3 gałęzi przemysłu to słabe oligopole (8 największych firm dostarcza ponad 33% podaży gałęzi, a 20 największych firm ponad 50%). W wielu sektorach gospodarki, gł. przetworzonych produktów przem., oligopole występują na rynku świat.: lotn., samochodowym, komputerowym, naftowym. Współzależność przedsiębiorstw w oligopolu oznacza, że przy podejmowaniu decyzji firmy muszą brać pod uwagę prawdopodobne zachowania innych przedsiębiorstw. Może to prowadzić do zmów monopolistycznych (kartel), tj. porozumień mających na celu ograniczenie konkurencji i umożliwienie stosowania praktyk monopolistycznych: ograniczenia podaży w celu utrzymania cen na wysokim poziomie, zwalniania procesów innowacyjnych, zmniejszania ryzyka. Jeżeli zmowy monopolistyczne są zakazane przez prawo, a tak jest we wszystkich krajach rozwiniętych, współpraca może przybierać formy niejawne. Jedną z nich jest przywództwo cenowe (price leadership), które występuje, gdy jedno z przedsiębiorstw (często jest to przedsiębiorstwo dominujące, tzn. mające największy udział w rynku) dyktuje poziom cen przyjmowany przez pozostałe przedsiębiorstwa. Praktyka ta występuje na rynkach produktów standaryzowanych (tytoń, benzyna); na rynkach produktów zróżnicowanych porozumienie jest trudniejsze i częściej dochodzi tam do konkurencji przybierającej postać stałego i silnego zagrożenia przejęcia popytu na produkty danej firmy. Poziom tego zagrożenia zależy m.in. od możliwości wejścia do gałęzi nowych producentów. Konkurencja w oligopolu jest niecenowa: przedsiębiorstwa konkurują jakością dóbr oraz przez popieranie sprzedaży (reklama produktu i znaku firmowego, szybka zmiana modeli i wzornictwa, serwis, szeroka dostępność towarów na rynku, sprzedaż ratalna itd.). Celem tej konkurencji jest osiągnięcie jak największych udziałów w rynku oraz regulowanie popytu przyśpieszenie moralnego zużycia dóbr w celu zwiększania chłonności rynku. Konkurencja niecenowa wywołuje silne zapotrzebowanie przedsiębiorstw na innowacje i jest istotnym czynnikiem rozwoju gosp.; ponieważ jednak dostosowania mają charakter ilościowy, a nie cenowy, zmusza ona przedsiębiorstwa do utrzymywania nie wykorzystanych zdolności produkcyjnych; nie pozostaje to bez wpływu na poziom bezrobocia, chociaż siła tego oddziaływania jest różnie oceniana.

Dodaj swoją odpowiedź
Ekonomia

Oligopol.

1.Wprowadzenie.

W strukturze rynku niedoskonałego obok konkurencji monopolistycznej wyróżnić można inną jej formę, tj. oligopol. Sytuacja oligopolu ma miejsce wówczas, gdy dana gałąź zdominowana jest przez niewielką liczbę prod...

Podstawy przedsiębiorczości

Napisz przykłady (nazwy firm) każdej ze struktur rynkowych.. -Monopol -Oligopol -Konkurencja monopolistyczna -Konkurencja doskonała

Napisz przykłady (nazwy firm) każdej ze struktur rynkowych.. -Monopol -Oligopol -Konkurencja monopolistyczna -Konkurencja doskonała...

Podstawy przedsiębiorczości

Opisz monopol i jego charakter? Opisz oligopol?

Opisz monopol i jego charakter? Opisz oligopol?...

Podstawy przedsiębiorczości

Co to jest monopol , oligopol , konkurencja monopolostyczna , konkurencja doskonała ??

Co to jest monopol , oligopol , konkurencja monopolostyczna , konkurencja doskonała ??...

Podstawy przedsiębiorczości

Oligopol: (dwie poprawne mają być ) a) wystepuje gdy na rynku istnieje zmowa kilku wieszkych producentow b) jest korzystny dla konsumentow c) nie jest korzystny dla konsumentow d) wiaze się z duza bariera wejscia

Oligopol: (dwie poprawne mają być ) a) wystepuje gdy na rynku istnieje zmowa kilku wieszkych producentow b) jest korzystny dla konsumentow c) nie jest korzystny dla konsumentow d) wiaze się z duza bariera wejscia...