Pasażer w ruchu prostoliniowym porusza się tak jak samochód, to znaczy zgodnie z kierunkiem wektora prędkości. Kiedy samochód zaczyna skręcać ( zmienia kierunek wektora prędkości) pasażer - ponieważ nie ma sztywnego połączenia z pojazdem) dzięki swojej bezwladności ma tendencję do poruszania się w tym samym kierunku ( czyli prosto). Dzięki temu że jest przypięty pasami, lubtemu że przytrzyma się fotela nie wypadnie z siedzenia. Jednak odczywa działanie siły odśrodkowej, która dziala w ten sposób że "wyrzuca " pasażaera na zewnątrz okręgu ( krzywizny zakrętu) po któym porusza się samochód.
Samochód na zakręcie - porusza się po torze krzywoliniowym (w sposób ciągły zmienia kierunek ruchu) dzięki sile dośrodkowej. Siła ta jest wprost proporcjonalna do masy i kwadratu prędkości liniowej samochodu w danym punkcie toru, a odwrotnie proporcjonalna do promienia krzywizny w tym punkcie. Reakcją na siłę dośrodkową jest, w myśl 3 zasady dynamiki siła odśrodkowa, starająca się wyrzucić samochód z zakrętu. Pasażer w samochodzie jest w ruchu względem drogi, ale w spoczynku względem samochodu. Rozpatrując układ nieinercjalny (pasażer - samochód), na pasażera działa siła odśrodkowa starająca się go odchylić od pozycji pionowej w kierunku przeciwnym do skrętu i, mówiąc obrazowo, przycisnąć go do drzwi.