A gdzie jest napisane jakie są już w podręczniku? Czynniku socjologiczne oddziływują na decyzje jakie podejmuje konsument. Życie w określonej społeczności, grupie społecznej. Rodzina jest podstawową grupą społeczną która silne wpływa na podejmowanie decyzji człowieka. Wpływ mają tez czynniki emocjonalne npp. kultura Człowiek działa schematycznie podczas podejmowania decyzji: a) ppostępowanie racjonalne - dążenie do maksymalizacji satysfakcji, uwzględnianie czynników takich jak np. dochody, cena, jakość, możliwość zamiany droższego towaru na tańszy b) postępowanie emocjonalne - poddawanie się presji np. reklam, 'promocji' na których nie raz klient straci, kierowanie się bodźcami, nie obiektywny szacunek opłacalności zakupu Rzeczywisty wpływ na zachowanie nabywców na rynku mają także czynniki: - ekonomicze (konfrontacja cen z dochodami konsumenta) - psychhologiczne (zróżnicowane zachowanie konsumentów na rynku. Zależy w jaki sposób konsument dąży do osiągnięcia pewnego pożądanego stanu określonego poziomem aspiracji, reprezentowanego przez potrzeby, które musza zostać zaspokojone dzięki nabywanym produktom. W myśl tej koncepcji zachowanie konsumenta może być wyjaśnione przez opis wewnętrznych reakcji konsumenta na oddziałujące na niego bodźce. ) - racjonalność lub jej brak (irracjonalność) (świadome, sensowne i celowe działnie konsumenta, spójność postępowania, obieranie celów lub w przypadku braku racjonalnności, kierowanie się impulsami) - potrzeby (w przypadku braku stanu czegoś dążymy do jej zaspokojenia. Zależą w dużej mierze od indywidualnych cech człowieka) Pisałam sama, bo większość pamiętam z lekcji marketingu ale wejdź jeszcze tutaj i w punkcie 3: 3. Modele zachowania konsumentów wiele Ci się przyda Daj znać czy coś się nadaje. Powodzenia.
Jakie znasz inne (niż zaprezentowane w podręczniku) przykłady działań schematycznych przy podejmowaniu decyzji przez konsumentów?
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź