Hmm. Ciężko powiedzieć.. Zależy czy grane harmonicznie czy melodycznie. Ja mam taki sposób : Pozycja zasadnicza - nie ma sekundy wielkiej I przewrót ( kwintsekstowy ) - pomiędzy septymą a prymą słyszmy sekundę wielką np. w F - dur - e - g- B -C ( w tym przypadku 2 ostatnie dźwięki ją tworzą ) II przewrót ( terckwartowy ) - pomiędzy septymą a prymą słyszmy sekundę wielką np. w F - dur - g-B-C-e ( w tym przypadku sekundę tworzy 2 i 3 dźwięk) III przewrót ( sekundowy) - pomiędzy septymą a prymą słyszmy sekundę wielką np. w F - dur - B-C-e-g ( w tym przypadku sekundę tworzy pierwszy i drugi dźwięk ) Można również słuchać czy się rozwiązuje na zewnątrz czy do wewnątrz np.: pozycja zasadnicza rozwiązuje się do wewnątrz :(F - dur) C - E - G - B , rozwiązanie A - F-F-C przewrót terckwartowy rozwiązuje się na zewnątrz : ( F - dur) G- B - C - E , rozwiązanie F - C - A - F
Pomocy! Jaki dobry łatwy sposób na rozróżnianie przewrotów dominanty septymowej (D7) słuchowo. Jakieś piosenki albo coś.
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź