Witaj :) Maksymalna siła tarcia Tmax spełnia rolę siły dośrodkowej utrzymującej samochód w zakręcie czyli jakby rolę sznurka utrzymującego wirujący kamień w ruchu po okręgu. Prędkość wirowania nie może przekroczyć pewnej wartości maksymalnej ponieważ przekroczona zostanie wytrzymałość sznurka, który zostanie zerwany i kamień - podobnie jak samochód - "urwie się" i odleci czyli wyleci z zakrętu. Fmax = Tmax....Tmax = N*f = Q*f = mgf bo siła nacisku N = ciężar Q = m*g m*V²max/r = mgf.........|m V²max/r = g*f V²max = r*g*f......gdzie f jest współczynnikiem tarcia Vmax = √[rgf] Ze wzoru tego wynika, że bezpieczna Vmax jest większa gdy większy jest współczynnik tarcia f, a on jest większy dla jezdni suchej niż mokrej lub pokrytej śniegiem, a jeszcze gorzej - lodem (rozlany olej także jest fatalny). Semper in altum……………………………………………………………pozdrawiam :) Jeśli podoba Ci się to rozwiązanie, możesz uznać je za najlepsze - wówczas otrzymasz zwrot 15% punktów wydanych na to zadanie. W przypadku 1 rozwiązania możesz to zrobić po godzinie od jego dodania. PS. W razie wątpliwości - pytaj :)
Pomocy! Zadanie z fizyki: "wyjaśnij, dlaczego bezpieczna szybkość, z którą samochód może przebyć zakręt w czasie deszczu lub śnieżycy, jest mniejsza niż bezpieczna szybkość w słoneczny dzień, gdy jezdnia jest sucha?"
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź