Analiza i interpretacja obrazu Rafael "świety Jerzy zabijający smoka"

ŚWIĘTY JERZY ZABIJAJĄCY SMOKA

olej na desce
28,50 x 21,50 cm
1504 r.
National Gallery of Art
Waszyngton

Kompozycja ze świętym Jerzym powstała na zamówienie księcia Urbino Guidobalda
da Montefeltro. Niewielki, ale namalowany z precyzją miniatury obraz został pomyślany jako podarunek dla króla Anglii Henryka VIII, a w rewanżu za ustanowienie w 1504 roku włoskiego księcia Kawalerem Orderu Podwiązki. Wyraźną aluzję do nadania władcy Urbino tego wysokiego odznaczenia (zwanego inaczej Orderem św. Jerzego) stanowiła postać samego świętego przedstawionego z Orderem Podwiązki pod lewym kolanem. Pracę w 1506 zawiózł do Londynu przyjaciel artysty- pisarz i dyplomata Baldassare Castiglione.
Rafael w interesujący sposób oddał scenę walki św. Jerzego ze smokiem, która w jego interpretacji została pozbawiona wszelkich elementów okrucieństwa. Artysta ukazał świętego w pełnej elegancji, niemal tanecznej pozie, a smoka nie jako odrażającego, ziejącego ogniem potwora, ale egzotyczne zwierzę. Scena inspirowana złota legendą JAKUBA DE VORAGINE odnosiła się do epizodu, w którym święty Jerzy uwolnił miasto Silena w Libii od potwora, który każdego roku domagał się od mieszkańców złożenia w ofierze człowieka. Przedstawiona w tle, pogrążona w modlitwie księżniczka- niedoszła ofiara smoka- została prawdopodobnie pomyślana jako symbol Kościoła, którego trzeba bronić przed zagrożeniem ze strony innowierców.
Obraz nie jest bogaty w różnorodność barw, Dominuje brąz i ciemna zieleń. Postać świętego Jerzego na koniu jest ujęta na pierwszym planie. Biały koń zwraca szczególną uwagę odczytującego dzieło. Rafael użył symboliki kolorów: kolor biały reprezentuje czystość, niewinność, ciemna postać smoka przywołuje skojarzenia z mrokiem, złem. Malarz widocznie zaakcentował zwycięstwo dobra nad złem. Obraz jest dynamiczny.

Dodaj swoją odpowiedź