Celem lekcji jest badanie zmian położenia w czasie ciała poruszającego się ruchem jednostajnym prostoliniowym. Uczniowie powinni wykonać tabelę (przykład poniżej), w której zapisane zostaną położenia obserwowanego ciała w funkcji czasu oraz wartości prędkości w kolejnych jednakowych odstępach czasu. Następnie na podstawie tabeli sporządzają wykresy x(t), s(t), v(t) (przykłady poniżej) i podają cechy charakterystyczne ruchu jednostajnego prostoliniowego. W doświadczeniu użyłem linijkę, stoper, aparat cyfrowy z opcją filmowania (można również użyć kamerkę internetową lub kamerę cyfrową), rzutnik multimedialny (można wykorzystać telewizor lub monitor z większym ekranem) oraz przyrząd do badania ruchu jednostajnego prostoliniowego (jest to fragment długopisu-reklamówki), który składa się z plastikowej rurki wypełnionej cieczą i pływającego wewnątrz ciężarka. Eksperyment filmujemy (sfilmowany eksperyment można obejrzeć TUTAJ - plik 1.mov, 14,6 MB) a następnie odtwarzamy w celu dokonania przez uczniów pomiaru położenia w kolejnych odstępach czasu. Odczyt czasu i położenia ułatwia zatrzymanie obrazu w odpowiednich momentach - poniżej przedstawiamy przykładowe stop klatki.
opis doświadczenia: badanie ruchu prostoliniowego jednostajnego PILNE! pomóżcie z góry dziękuje:D
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź