Adaptacja "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Andrzeja Wajdy.

Obraz jest przedmiotem, na którym za pomocą plam barwnych i kreski, przy zastosowaniu różnych technik malarskich autor dokonał zapisu pewnych treści. W ?Weselu? Stanisława Wyspiańskiego towarzyszą one bohaterom dramatu cały czas, a reżyser Andrzej Wajda perfekcyjnie zastosował je w swoim filmie.
Zaobserwować możemy tam głównie malowidło pt. ?Panorama racławicka?. Mamy okazję podziwiać ją w stodole, podczas gdy wyciągano kosy lub także w sytuacji, gdy Gospodarz niszczy pewną jej część pod wpływem emocji i alkoholu. Ten olejny obraz przedstawia bitwę pod Racławicami, gdzie 4 kwietnia 1794 roku Polska zwyciężyła z wojskami rosyjskimi. Kolejnym obrazem przedstawionym w ?Weselu? jest ?Rejtan? pędzla Jana Matejki symbolizującego upadek Polski. Zostaje on przywołany w chwili, gdy Pan Młody spotyka się z widmem hetmana Branickiego i leży w takiej samej pozie jak na obrazie, gdzie Tadeusz Rejtan próbuje powstrzymać trzech zdrajców narodu. Matejko namalował także obraz pt. ?Wernyhora?. Postać ta to wędrowny starzec, który przepowiadał losy Polski, jednak być może był tylko osobą, którą stworzyła ludowa legenda. W dramacie widoczny jest zza mgły, która obecna jest na zewnątrz domu. Rozkazuje pędzić do Warszawy i zwołać wszystkie stany w sejmie. Daje Gospodarzowi złoty róg - sygnał do walki, ważny symbol niepodległości i czynu narodowego, a następnie każe zgromadzić lud. Postać w filmie nie przypomina jednak wyglądem sylwetki z obrazu Matejki. ?Melancholia? Jacka Malczewskiego to kolejne dzieło, które Wajda chciał przypomnieć. Po powrocie Jaśka wszyscy stoją w bezruchu, a on stawia kolejne kroki między nimi. Widok ukazany jest tak jak z punktu widzenia samego Jaśka. Każda próba obudzenia gości weselnych kończy się niepowodzeniem. W jednej ze scen błazen ( miał on twarz redaktora Starzewskiego ) , który pojawił się przed Dziennikarzem przywołuje jeden z obrazów Jana Matejki - ?Zawieszenie Dzwonu Zygmunta?. Stańczyk opowiada o zawieszeniu dzwonu, który kiedyś był symbolem dumy narodowej, a dziś oznajmia tylko wiadomości o pogrzebach. W trakcie oglądania filmu można było zauważyć także takie obrazy jak ?Droga w Bronowicach? pędzla Gierymskiego czy pejzaż Wyspiańskiego ?Widok z okna pracowni?i ?Chochoły?. W swoim filmie Wajda zastosował oprócz obrazów wspaniałą muzykę, co uczyniło sztukę jeszcze bardziej kolorową i konkretną. Bardzo energicznie w szaleńczym rytmie rozpoczyna się wyjazd orszaku weselnego spod kościoła Mariackiego, a następnie w tle słyszymy muzykę ludową. Zmiana muzyki, z weselnej na poważną zapowiada, że wydarzy się coś niezwykłego. Kompozytorem muzyki był Stanisław Radwan. Czyż nie lepiej wczuwamy się w role postaci, w ich położenie, gdy w tle gra odpowiednio dobrana muzyka? Na to pytanie każdy może odpowiedzieć sobie sam. Podsumowując obrazy stanowią bardzo ważny element każdej książki i filmu, nadają jej odpowiedniego nastroju, kolorytu oraz stwarzają klimat poprzez swoją dosadność, symbolizm i perfekcyjność. Muzyka natomiast pomaga wczuć się w atmosferę i jeszcze bardziej przeżywać oglądaną przez nas sztukę.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Dylematy adaptacji filmowej na podstawie "Chłopów" i "Wesela".

Ekranizacja jest to nakręcenie wersji filmowej sztuki teatralnej, dzieła literackiego
lub książki. Wersja filmowa bardzo często różni się wielce od swojego pierwowzoru. Często jest to spowodowane różnicami wynikającymi ze sposobu ro...