Omów procesy integracyjne w agrobiznesie

Omów procesy integracyjne w agrobiznesie
Odpowiedź

AGROBIZNES-dzialalnosc zwiazana z ziemia majaca na celu produkcje żywności lub surowcow do produkcji FUNKCJE AGROBIZNESU *produkcja srodkow produkcji *produkcja surowcow rolniczych rybackich lesniczych *przetwórstwo surowcow rolniczych *marketing czyli sprzedaz hurtowa i detaliczna STRUKTURA DZIALOWO GALEZIOWA AGROBIZNESU -ma tradycyjny charakter -dominuje rolnictwo -niska efektywność rolnictwa -udzial galezi obsługujących rolnictwo i przemysl spożywczy w tym gl przemysl srodkow produkcji jest stosunkowo niski -to nie tylko podmioty gospodarcze ale tez przedsiębiorstwa przemysłowe usługowe i rolnicze a także spolki spoldzielnie LANCUCH ŻYWNOŚCIOWY-sa to elementy tworzące agrobiznes jako system gospodarzcy. Poszcegolne ogniwa tego łańcucha reprezentuja różny poziom rozwoju i rozna sprawność ekonomiczna RODZAJE FIRM W AGROBIZNESIE -przedsiebiorstwa przemysłowe -przedsiebiorstwa usługowe świadczące usługi materialne i niematerialne na rzecz innych podmiotow -przedsiebiorstwa rolnicze wytwarzająceodplatne produkty rolnre EFEKTYWNOSC PL AGROBIZNESU Niska efektywnosc wynika z niskiego poziomu rozwoju technicznego i społeczno-ekonomicznego. Struktura całego subsystemu jest tradycyjna i nie nowoczesna INTEGRACJA-procesy gosp polegające na scalaniu wielu czesci. Proces ekonomicznego scalania pod jednym kierownictwem całości lub czesci działań gosp RODZAJE INTEGRACJI -gosp pozioma-scalanie jednorodnych jedn organizacyjnych zajmujących się identyczna dzialalnoscia gosp -gosp pionowa-scala różnorodne jedn organizacyjne zajmujące się kolejnymi fazami procesu produkcyjnego majace na celu wytworzenie określonego produktu finalnego CZESCIOWA PIONOWA INTEGRACJA -polega na laczeniu podmiotow gosp poprzez umowy kontrakcyjne kolejnych faz procesu produkcyjnego PELNA PIONOWA INTEGRACJA-nastepuje wchloniecie przez przedsiębiorstwo pozostałych jedn gosp uczestniczących w procesie integracji PIONOWE WIEZI INTEGRACYJNE -nabycie tytulu własności -zawarcie kontraktu -stanowienie norm prywatnych GRUPA MARKETINGOWA-zrzeszenie producentow którzy zobowiązują się do sprzedazy za pośrednictwem wlasnek organizacji calej lub większości produkcji CELE GR MARKETINGOWEJ -promocja i koncentracja podazy -stabilizacja cen -upowszechnienie wśród członków grupy postepu naukowego w produkcji -sprzedaz calej produkcji za pośrednictwem grupy KORZYŚCI PRZYSTAPIENIA DO GR MARK -latwiejszy zbyt -mozliwosc uzyskania wyższych cen za produkty -nabywanie srodkow produkcji i pasz po niższych cenach -dostep do bieżącej inf rynkowej -wzajemna pomoc i wspolprca -znizki na material siewny CELE INTEGRACYJNE -obnizenie kosztow stalych -racjonalizacja zatrudnienia -skala produkcji -upadek najsłabszych podmiotow gosp UMOWA KONTRAKTOWA-dobrowolna umowa zawarta pomiedzy producentem a odbiorca zobowiazuje dwie strony do wypelniania zobowiązań INFRASTRUKTURA-unowoczesnienie wsi:nowe drogi, kanalizacja dostep do pradu,wodociągi

Dodaj swoją odpowiedź