Macierz BCG, planowanie strategiczne- ściąga
Macierze BCG jest powszechnie stosowaną metodą zarządzania portfelem przedsiębiorstwa przez macierz BCG. Opracowana w latach 70.przez Bostońską Grupę Konsultingową. Macierz BCG jest budowana z uwzględnieniem dwóch kryteriów: kryterium określającego tempo wzrostu popytu oferowane przez poszczególne jednostki, kryterium relatywnego udziału w rynku, czyli stosunku udziału rynku w rynku badanej jednostki do udziału w rynku najważniejszego konkurenta
Metoda ta koncentruje się na 3 aspektach określonej jednostki gospodarczej: wielkość sprzedaży, wzroście jej rynku oraz tego czy absorbuje czy też przynosi gotówkę w trakcie swoich operacji. Służy utrzymywaniu równowagi między jednostkami gospodarz., które zużywają gotówkę i tymi, które je dostarczają.
Ustalona pozycja rynkowa i przewidywalny wzrost sprzedaży (dzięki krzywej życia produktu)pozwalają zakwalifikować produkty do jednej z grup tworzących tzw. Portfel produktów.
-znaki zapytania-produkty nowe o względnie małym udziale w rynku ale wysokim tempie wzrostu sprzedaży na tym rynku –gwiazdy-produkty o wysokim względnym udziale w rynku i wysokim tempie wzrostu sprzedaży na rynku -dojne krowy- produkty o wysokim względnym udziale w rynku i niskim tempie wzrostu sprzedaży na tym rynku - psy-produkty o niskim względnym udziale na rynku i nieznacznym tempie wzrostu sprzedaży na tym rynku
Za pożądany stan równowagi rynkowej uznaje się gdy: dylematy dostarczają 10%dochodów, gwiazdy gwarantują sprzedaż 30%dochodów, dojne krowy umożliwiają osiągnięcie 40-50% dochodów, psy – w całym dochodzi stanowi 10-20%
Analiza SWOT – analiza silnych i mocnych stron przedsiębiorstwa i szans i zagrożeń.
Szans i zagrożeń dla przeds. przeprowadzona jest po dokonaniu analizy otoczenia i wewnętrznych warunków działania. Polega na przewidywaniu zmian jakie zajdą w przyszłości i określeniu, które tych zmian stwarzają szanse a które są źródłem zagrożeń dla działal. Przedsieb. Analiza ta wiąże się z tym że w procesach rynkowych nie ma żadnych pewników. Mogą wystąpić zjawiska niekorzystne dla przedsiębiorstwa. Jak i zjawiska korzystne. Predsieb. Które umiejętnie prognozuje zdarzenia jakie będą miały na rynku będą ograniczać działanie zjawisk negatywnych i wykorzystywać działanie zjawisk pozytywnych. Prognozowanie zjawisk powinno mieć postać wielowariantową tzn: powinno określić różne prawdopodobne warianty zdarzeń i określić swoje reakcje.
Analiza Słabych i Mocnych stron przeds. Dotyczy z reguły czynników zewnetrz. Na które wpływ przedsieb. Jest ograniczony. Analiza czynn. Wewnętrz. Pozwala na zidentyfikowanie słabych i mocnych stron analiza ta jest wykorzystywana w procesie zarządzania marketingowego. Jej celem jest wykorzystywanie atutów przedsieb. I pojęcie działań które doprowadzą do wyeliminowania słabych stron analiza ta obejmuje: *marketing – znajomość potrzeb klientów i zmian tych potrzeb, poziom cen i ich zróżnicowanie, *innowacje- możliwość wprowadzenia nowych produktów czy metod sprzedaży, *działalność- koszty w różnych przekrojach, *jakość i ilość zasobów- zasoby finansowe, materialne i ludzkie, *organizacja- stosowane metody zarządzania, wielkość przedsieb.
Elementy strategii: *misja organizacji- oznacza jej podstawowy niepowtarzalny cel, jest to najwyższy zbiór wartości (element) strategii, *Rola-oznacza miejsce w społeczeństwie, jest to ogólnie określana działalność, *Zadania-są to działania do wykonania, które umożliwiają realizację roli i misji zadania są konkretyzacja w krótkim okresie czasu.
DO CZEGO SŁUŻY STRATEGIA? Właściwa strategia powinna umożliwiać kierownikom praktyczne rozwiązywanie programu polegającego na konieczności szybkiego reagowania na aktualne lub obiektywne sytuacje przy jednoczesnym rozumieniu i rozpoznaniu dalekosiężnych skutków tych reakcji. Prawidłowa sformułowana strategia powinna sprzyjać maksymalnemu wykorzystaniu szans i silnych stron firmy, przy jednoczesnej minimalizacji wpływów przedsięb.
CECHY STRATEGII: 1. horyzont czasu-długi okres czasu zarówno potrzebnego do wykonania czynności jak i do wystąpienia ich efektów 2.Efekty- wyniki posługiwania się określoną strategią mogą ujawnić się dopiero po dłuższym czasie ostateczny efekt jest znaczny 3.skupienie wysiłków- skuteczność strategii wymaga skupienia działalności na względnie ograniczonej wiązce zamierzeń 4.układ decyzji- zazwyczaj do realizacji strategii potrzeba podejmowania wielu decyzji określonego typu w czasie, decyzje te muszą się wzajemnie wspierać tworząc konsekwentny układ 5.wszechstronność- oznacza że strategia obejmuje szerokie pasmo działań potrzeba konsekwencji w czasie wymaga współdziałania wszystkich szczebli organizacji
CZYNNIKI WYBORU STRATEGII: -stopa zysku w długim czasie - rozwój innowacji we wszystkich strefach działalności -właściwe rozmieszczenie zasobów wewnątrz organiz. –zapewnienie rezerw na wypadek wystąpienia w przyszłości nieprzewidywalnych szans rozwoju lub potęcjalnych zagrożeń - wzrost sprawności działań kierowniczych - doskonalenia form aktywizacji pracowników
RODZAJE STRATEGII 1.strategia produkcyjna- występuje wówczas jeżeli jest nadwyżka popytu nad podażą w takich sytuacjach badania rynku nie mają znaczenia i celem firmy staje produkcja, obszarem w którym można odnieść sukcesy jest technologia i innowacyjność 2.strategia ekonomiczna- dominuje w niej pytanie „Co się opłaca i jaki jest poziom ryzyka w działaniu?” liczę się przede wszystkim to co da się zaplanować przewidzieć zmierzyć rynek zaostrza kryteria produkty stają się drogie, jest ich za dużo dominuje produkt i liczenie kosztów 3. strategia marketingowa- firma musi zapewnić sobie dominującą pozycję nad konsumentami źródłem zaopatrzenia firmy wówczas rozbudowują system śledzenia zmian w otoczeniu (badania rynku ) i starają się kreować produkty i zdobywać rynki
3 SPOSOBY OPRACOWANIA STRATEGII: -sposób przedsiębiorczy silny przywódca zazwyczaj założyciel firmy, podejmuje mniej lub bardziej intuicyjnie odważne ryzykowne decyzje opiera się na własnym sądzie ukształtowanym przez doświadczenia -sposób dostosowawczy- predsiębiorca traktuje otoczenie jako siłę, którą należy opanować, kierownik reaguje na poszczególne sytuacje w miarę ich pojawiania się, organizacja ta posuwa się powoli drobnymi kroczkami -sposób planowy- strategia Mintzberga, zapewnia on ramy i silne dążenia do wytyczenia kierunku, którego brak pozostałym sposobom
PLANOWANIE STRATEGICZNE- jest sformalizowanym procesem długofalowego planowania stosowanego do określania i realizacji celów organizacji.
ZALETY I WADY planow. Strategicznego: zalety:1.zapewnia konsekwentne ukierunkowanie działalności organizacji 2. kierownicy wyznaczają dla swych organizacji jasno określone zadania i metody ich wykonywania 3.ułatwia kierownikom przewidywanie problemów zanim powstaną 4.ułatwia kierownikom dostrzeżenie okazji ryzykownych i pewnych oraz dokonanie wybory między nimi
WADY:
1. niebezpieczeństwo powstania wielkiej biurokratyzacji planistów, która może utracić styczność z wyrobami i klientami firmy 2.może ograniczać organizację do decyzji najbardziej racjonalnych i pozbawionych ryzyka
Planow.Strateg.Udziela odpowiedzi na pytania”Czym się zajmujemy?””Kim są A kim powinni być nasi klienci?”.Wiąże się dłuższym okresem niż inne rodzaje planowania.Ułatwia koncentrację energii i zasobów organ.na najważniejszych działaniach.Jest działalnością najwyższego szczebla w tym znaczeniu,że musi w nim czynnie uczestniczyć kierownictwo naczelne,bo tylko ono ze swojego punktu obserwacyjnego ma dostateczny horyzonty do uwzględnienia wszelkich aspektów danej organizacji
Strategie określa się na 3 poziomach: całego przedsiębiorstwa, jednostki gospod. I dziedziny funkcjonalnej .W sformalizowanym procesie plan.strat. kierownicy 1)formułują cele organiz.2)oceniają obecne zadania i jej strategię3)analizują otoczenie4)badają zasoby5)rozpoznają strategiczne okazje i zagrożenia 6)określają niezbędny zakres zmian obecnej strategii7)rozpoznają oceniają i wybierają najlepsze warianty strategii8)wdrażają strategie9)mierzą i kontrolują proces wdrożenia