Nabywca - ograniczone dochody dzieli między nabywane przez siebie różnorodne dobra i usługi, z Nabywca- (konsument) powinien być podmiotem i przedmiotem zainteresowania instytucji rynkowych (jego potrzeb). Na zachowania nabywcze klientów mają wpływ: 1.Potrzeby i pragnienia, 2.Postawy i preferencje, 3.Osobowość nabywcy 4.Uczenie się (doświadczenie), Ryzyko związane z zakupem Potrzeby : Potrzeba jest stanem odczuwania braku zaspokojenia „jest motorem ludzkiego działania” zmniejszania różnic Potrzeby: żywności, szacunku, bezpieczeństwa, samorealizacji, akceptacji Potrzeby układają się w tzw. „trójkąt potrzeb Maslova"
Potrzeby nabywców zależą od wielu czynników. Można je podzielić na te niższego rzędu (dobra codzienne, jedzenie , ubrania) i wyższego (sprzęt hifi, samochód). W zależności od rodzaju potrzeby inne jest zachowanie nabywcy w przypadku np. zmiany ceny. Generalnie zakłada się modelowo, że nabywca zawsze wie czego chce - w tym kontekście można przyjąć, że np. spadek popytu na jakiś produkt jest wywołany tylko i wyłącznie przez obiektywne czynniki jak np. jego cena czy jakość, a nie przez "kaprys" nabywcy. Człowiek jest w ekonomii tzw. "homo economicus". Na zachowania nabywców wpływ mają reklamy, które potrafią niekiedy nawet stworzyć potrzebę (przykład: wchodzenie na polski rynek kawy rozpuszczalnej) pozdrawiam