Podaż i czynniki kształtujące podaż


Podaż i czynniki kształtujące podaż!!!

Podaż jest to ilości dóbr, które producenci gotowi są zaoferować
do sprzedaży przy różnych alternatywnych cenach, w określonym miejscu
i czasie i przy założeniu stałości innych czynników.
Zwróćmy uwagę, że:
• wielkość podaży mierzymy stosując mierniki naturalne jak sztu-
ki, kilogramy, itd.;
• musimy określić zasięg terytorialny naszego badania, gdyż oczy-
wiste jest, że podaż na rynku lokalnym będzie inna niż na rynku
krajowym lub międzynarodowym;
• należy podać okres, który bierzemy pod uwagę, bo podaż tygo-
dniowa jest naturalnie mniejsza niż miesięczna czy roczna;
• określamy ilość, którą producenci zaoferowaliby po różnych ce-
nach, ale w takich samych, konkretnych warunkach, czyli zmienna
jest tylko cena.
Źródłem podaży jest produkcja. Jednak podaż określonego dobra w pewnym okresie nie musi równać się wielkości produkcji tego dobra w tym właśnie okresie. Różnice wynikają:
• z konieczności gromadzenia zapasów, np. nie wszystkie wyprodu-
kowane we wrześniu ziemniaki są natychmiast zaoferowane do
sprzedaży, większość produkcji będzie zmagazynowana i trafi na
rynek w następnych miesiącach;
• z faktu występowania mniejszych lub większych strat podczas prze-
chowywania i transportu wytworzonych dóbr, część naszych przykła-
dowych ziemniaków może ulec zepsuciu podczas przechowywania;
• z istnienia spożycia naturalnego, np. rolnik pewną ilość wyprodu-
kowanych w gospodarstwie ziemniaków z reguły przeznacza na
wyżywienie własnej rodziny;
• z funkcjonowania wymiany międzynarodowej, np. jeżeli część ziem-
niaków wyprodukowanych w kraju zostanie wyeksportowana to ich
podaż na rynku krajowym będzie niższa niż wynikałoby to z wiel-
kości produkcji.
Podaż dowolnego dobra zależy od:
• ceny dobra ;
• cen czynników produkcji;
• technologii produkcji;
• opłacalności w innych gałęziach produkcji.
Zależność podaży od ceny
Podaż jest funkcją ceny. Zależność ta jest dodatnia, tzn. że przy wyższych cenach producenci są gotowi zaoferować do sprzedaży większą ilość danego dobra. Graficzną ilustracją tej zależności jest krzywa podaży.

Krzywa podaży wznosi się w prawą stronę. Jest to odzwierciedleniem fatku, że przy wyższych cenach producenici są skołonni zaoferować więcej towaru na rynku. Podaż rośnie, gdy cena jest wyższa z dwóch powodów. Po pierwsze, wzrost ceny sprawia, że producenci, którzy już produkowali to dobro przy niższej cenie, zwiększają produkcję, po drugie, na rynek wkraczają producencni, którym nie opłacało się wytwarzać przy niższej cenie. Zmiana ceny powoduje ruch po krzywej podaży, nastomiast zmiana innych czynników powoduje zmianę położenia całej krzywej podaży.



Wzrost podaży na skutek zmiany innych niż cena determinantów podaży, np. spadku cen surowców, spowoduje przesunięcie krzywej podaży w prawo, tj. na zewnątrz przecięcia osi układu współżędnych – położenie S, krzywej podaży. Spadek podaży przesuwa krzywą podaży w lewo, tj. w kierunku przecięcia osi układu współrzędnych – położenie S2 krzywej podaży.

Dodaj swoją odpowiedź
Podstawy przedsiębiorczości

Wymeń czynniki pozacenowe kształtujące podaż na towary. No i poprosiłabym ze 5 do 6 przykładów ;)

Wymeń czynniki pozacenowe kształtujące podaż na towary. No i poprosiłabym ze 5 do 6 przykładów ;)...

Podstawy przedsiębiorczości

1. Uzasadnij twierdzenie, że konsument ma istotny wpływ na cenę towaru i usług. 2. Wymień czynniki kształtujące popyt i podaż. 3. Na czym polega elastyczność cenowa popytu. Podaj przykłady towaru lub usług, na które popyt jest nie elastyczny.

1. Uzasadnij twierdzenie, że konsument ma istotny wpływ na cenę towaru i usług. 2. Wymień czynniki kształtujące popyt i podaż. 3. Na czym polega elastyczność cenowa popytu. Podaj przykłady towaru lub usług, na które popyt jest nie elast...

Podstawy przedsiębiorczości

czynniki kształtujące popyt i podaż

czynniki kształtujące popyt i podaż...

Podstawy przedsiębiorczości

Omów czynniki kształtujące popyt i podaż na usługi fryzjerskie, edukacyjne i cateringowe

Omów czynniki kształtujące popyt i podaż na usługi fryzjerskie, edukacyjne i cateringowe...

Podstawy przedsiębiorczości

Omów poza cenowe czynniki kształtujące popyt i podaż.

Omów poza cenowe czynniki kształtujące popyt i podaż....