Gamę rozpoznać po jej pierwszym dźwięku co do rozróżnienia czy to C czy D etc. Co do tego czy jest durowa czy molowa trzeba spojrzeć na kolejne dźwięki (kiedy występują takie, które zadecydują o tym która gama to jest) Półtony w sensie na 5lini dźwięk półtonu wyższy/niższy? dźwięk o półtonu niższy oznaczasz bemolem a wyższy "#". Triady są budowane na 1 4 i 5 stopniu gamy (nie wiem w jaki sposób chcesz to zaznaczyć). Nazwy interwałów Ilość półtonów Pryma 1 Sekunda 2 Tercja 3-4 Kwarta 5 Tryton 6 Kwinta 7 Seksta 8-9 Septyma 10-11 Oktawa 12 Interwały to większy temat więc lepiej sie zapoznać z całymi artykułami o nich. Jeżeli są jakieś niezgodności (autor pytania miał co innego na myśli) prosze o wiad wtedy wszystko zostanie dopasowane do pytania
Gamę można rozpoznać po budowie tzn. po układzie całych tonów i półtonów. Półton to najmniejsza odległość (w systemie temperowanym) pomiędzy dźwiękami. Na klawiaturze fortepianu półtony tworzą dwa sąsiadujace klawisze: biały z czarnym lub dwa białe (dźwięki h-c i e-f). Cały ton składa sie z dwóch półtonów i tworzą go np. trzy początkowe dźwięki gamy durowej (c-d-e). Półtony i całe tony tworzymy licząc kolejne dźwięki skali chromatycznej. W gamie durowej półtony występuja pomiędzy 3 i 4 oraz 7 i 8 stopniem gamy. W gamie molowej - odmiana harmoniczna - półtony wystepują pomiędzy: 2 i 3 , 5 i 6 oraz 7 i 8 stopniem gamy. Rodzaje gam molowych: (na podstawie a-moll) - naturalna: a,h,c,d,e,f,g,a (półtony pomiędzy h i c, oraz e i f) - harmoniczna: a,h,c,d,e,f,gis,a (półtony pomiędzy h i c,e i f, oraz gis i a) - melodyczna: a,h,c,d,e,fis,gis,a (grana w górę); a,g,f,e,d,c,h,a (grana w dół) Triada harmoniczna układ trzech trójdźwięków: tonika (T - zbudowana na 1 stopniu gamy),subdominanta (S - zbudowana na 4 stopniu) i dominanta (D - zbudowana na 5 stopniu). Metrum rozpoznajemy po ilości wartości rytmicznych w takcie np. takt 3/4 zawiera trzy ćwierćnuty lub inne wartosci dające łącznie 3 ćwierćnuty. Interwał - to odległość pomiędzy 2 dźwiękami. Rozpoznajemy je licząc ilość półtonów pomiedzy podanymi dźwiękami. W nawiasie podałam skrót interwału. Interwały proste: pryma czysta (skrót: 1) - 0 półtonów sekunda mała (2>) - 1 półton sekunda wielka (2) - 2 półtony tercja mała (3>) - 3 półtony tercja wielka (3) - 4 półtony kwarta czysta (4) - 5 półtonów kwarta zwiększona (4<) - 6 półtonów kwinta zmniejszona (5>) - 6 półtonów kwinta czysta (5) - 7 półtonów seksta mała (6>) - 8 półtonów seksta wielka (6) - 9 półtonów septyma mała (7) - 10 półtonów septyma wielka (7<) - 11 półtonów oktawa czysta (8) - 12 półtonów W załącznikach podałam inne informacje z zakresu teorii muzyki, które mogą być pomocne. W razie pytań, proszę o kontakt. Pozdrawiam.