popyt- zapotrzebowanie na dobra i uslugi, jakie zglasza konsument a) potencjonalny- gdy zglaszamy zapotrzebowanie, ale produktu nie nabedziemy b) efektowny- gdy zglaszmay zapotrzebowanie i produkty nabedziemy. Prawo popytu mowi, ze wzrost ceny spowoduje spadek popytu, z kolei spadek ceny spowoduje wzrost popytu. Relacja pomiedzy cena, a popytem jest roznokierunkowa. Czynniki pozacenowe ksztaltujace popyt: jakosc,reklama, gusty, tradycje, moda, wyglad, obserwacje zahcowan konsumentow, skald jakosciowy, dochody, oczekiwania przyszlych cen, substytucyjnosc, komplementarnosc podaz- ilosc towarow zaoferowanych do sprzedazy po okreslonych celach. Ich wielkosc produkcji rozni sie od wielkosci towaru, ktory trafia do sprzedazy. Roznice wynikaja z: magazynowania towarow, uszkodzenia w trakcie produkcji, badz transportu, sprzedazy za graniece. Relacja miedzy cena, a podarza tzw. prawo podazy. Prawo to mowi, ze wzrost cney spowoduje wzrost podazy, natomiast spadek ceny spowoduje spadek podazy. Czynniki pozacenowe ksztaltujace podaz: ilosc konkurencji, dostep do surowcow, koszty produkcji, warunki naturalne, syt. gospodarcza w kraju, dotacje, system podatkowy rynek- miejsce, w ktorym spotyka sie kupujacy i sprzedajacy oraz proces okreslajacy zasady funkcjonowania rynku. Rodzaje: ze wzgledu na charakter transakcji handlowej- producenta i konsumenta, ze wzgledu na liczbe sprzedawanych produktow- punktowy i detaliczny. Funkcje: informacyjna, akceptacji produktow(produkty chetnie kupowane przez konsumenta sa przez niego akceptowane, czyli zaspakajaja jego potrzeby, selekcji( producent na bierzaco bada potrzeby konsumentow i wycofuje ze sprzedazy produkty, ktore nie spelniaja jego oczekiwan, np. przestarzale), gromadzenia( rynek jest meijscem, w ktorym przechowywane sa produkty, tworzac nadwyzke) Komunikacja- działalność człowieka obejmująca przenoszenie ładunków, ludzi i informacji za pomocą środków lokomocji i urządzeń przesyłowych. W skład komunikacji wchodzi: -transport, czyli przemieszczanie osób, ładunków i energii; - łączność, czyli przekazywanie informacji. Rola komunikacji w gospodarce zależy od poziomu rozwoju gospodarczego i liczby ludności państwa. W krajach słabo rozwiniętych największe znaczenie ma transport (głównie przewóz surowców), natomiast w miarę postępu gospodarczego wzrasta rola łączności. Transport i łączność mają w gospodarce następujące znaczenie: - umożliwiają przewóz surowców, płodów rolnych i artykułów przemysłowych, dzięki czemu wzrastają możliwości produkcji dóbr; - są ważnym czynnikiem lokalizacji przemysłu; - umożliwiają specjalizację produkcji i kooperację między zakładami przemysłowymi; - tworzą miejsca pracy; - przyspieszają procesy urbanizacyjne; - przyczyniają się do wzrostu ruchliwości społeczeństw – dowóz do miejsc pracy,nauki i wypoczynku; - umożliwiają obrót międzynarodowy w zakresie towarów, usług i kapitału; - są ważnym źródłem dochodów państwa – tworzą część PKB; Własność prywatna jest to własność należąca do jednostki ludzkiej oraz różnego rodzaju spółki(kapitałowe i osobowe) i podobne nim „organizmy”.(także własność spółdzielcza, gdyż po rozwiązaniu spółdzielni jej majątek przechodzi na jej członków )
Cechy gospodarki rynkowej. -Popyt. - Podaż. -rynek -Komunikacja - Wolność cen - własność prywatna.
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź