badanie właświwości etanolu doświadczenie1 spalanie etanolu obserwacje etanol spala się jasnym płomieniem wniosek etanol ulega reakcji spalania doswiadczenie2 wykraywanie obecnosci etanolu obserwacje dichromian6 potasu pod wpływem alkocholu zmienia barwę z pomarańczowej na zieloną wniosek ta reakcja pozwala na wykrycie obecności etanolu badanie właściwości glicerolu doświadcznie spalanie glicerolu obserwacje glicerol spala się jasno niebieskim kolorem wniosek glicerol ulega reakcji spalania Badanie właściwości kwasu octowego doświadczenie1 działanie kwasem octowym na tlenek miedzi 2 obserwacje pod wpływem ogrzania powstaje niebieski roztwór wniosek zaszła reakcja doswidcznie 2 badanie palnosci kwasu octowego obserwacje kwas octowy jest kwasem palnym pali się na niebiesko wniosek ten kwas ulega reakcji spalania LICZE NA NAJ
c)badanie właściwości etanolu 1. Do parownicy wlej niewielką ilość etanolu. Określ jego stan skupienia, barwę i zapach. Zbliż do etanolu zapalone łuczywo. Obserwacje: Nad parownicą pojawił się płomień. Wniosek: Etanol łatwo się spala. 2.Na bibułę nanieś kroplę etanolu. Dla porównania, obok nanieś kroplę wody. Po 5 min sprawdź wygląd bibuły. Obserwacje: Etanol szybciej odparowuje z bibuły niż woda. Wniosek: Etanol jest cieczą lotna. 3. Na szalkę Petriego z niewielką ilością białka jaja nanieś kroplę enatnolu. Obserwacje: Białko jaja ścina się. Wniosek: Etanol niszczy białko. b)badanie właściwości glicerolu 1. Palność. Do parownicy wlej gliceryne, podjgrzej ją. Obserwacje: Po ogrzebiu gliceryna zapala się i pali się bladoniebieskim płomieniem. Wniosek: Glicerol jest mało lotny i zapala się po podgrzaniu. 2.Odczyn. Do probówki wlej glicerol i zamocz papier wskaźnikowy. Obserwacje: Papier nie zabarwia się. Wniosek: Glicerol ma odczyn obojętny. 3.Rozpuszczalnosc. Do probówki wlej gliceryne a następnie wodę z atramentem. Obserwacje: Glicerol opada na dno probówki. Po wstrząśnięciu probówką rozpuszcza się w wodzie. Wniosek: Glicerol ma większą gęstosc niż woda, dobrze rozpuszcza sie w wodzie. 4.Wykrywanie grup hydroksylowych -OH. Do probówki wlej glicerol a następnie wodorotlenek miedzi II. Obserwacje: Roztwór zmienił barwę z niebieskiego na chabrowy. Wniosek: Glicerol zawiera kilka grup hydroksylowych. a)Badanie właściwości kwasu octowego . Kwasu octowego niestety nie umiem.