• Metody i środki konieczne do realizacji założonych celów Oprócz tych zadań ważne są także takie zadania jak: Wybór strategii działania Poszukiwanie partnerów Uzyskanie środków finansowych Oszacowanie ryzyka Ocena rynku Poznanie konkurencji Ocena branży Określenie potrzeb finansowych Oszacowanie przychodów i kosztów Przedstawienie koncepcji rozwoju Bardzo ważne jest także przekazywanie zestawu informacji o firmie do: • pośrednich szczebli kierowania, • współpracujących jednostek, • organów założycielskich, • udziałowców, • potencjalnych inwestorów. Ponadto biznes plan ma pomóc firmie w: 1. przygotowaniu planu rozwojowego firmy, 2. analizie obecnie prowadzonej działalności, 3. ocenie własnych możliwości i ograniczeń finansowych, 4. ocenie możliwości uzyskania kapitału ze źródeł zewnętrznych, 5. opracowaniu szczegółowego programu badań i działań marketingowych, 6. przygotowaniu planu operacyjnego działalności firmy. Dokładność i obszerność biznes planu zależy od wielkości i rodzaju przedsięwzięcia oraz wnioskowanego kredytu. Duże przedsięwzięcia za dziesiątki milionów złotych wymagają planu bardzo rozbudowanego i szczegółowego, wykonywanego przez zespół profesjonalistów. Dla małego przedsięwzięcia wystarczający jest plan, sporządzony przez osobę, która będzie realizowała zamierzone przedsięwzięcie. Na kształt i treść biznes planu duży wpływ wywiera rodzaj podejmowanego przedsięwzięcia, decyduje on bowiem o przebiegu procesu wytwarzania (świadczeniu usług), rynkach zbytu, niezbędnych kwalifikacjach podejmującego przedsięwzięcie, kosztach, opłacalności oraz czynnikach ryzyka i możliwościach zagrożeń. Z tego względu ważne jest także, aby biznes plan cechował się takimi walorami, jak: komplementarność, wiarygodność, realność, czytelność, zrozumiałość, wymierność efektów, przejrzysta struktura prezentacji, pełne udokumentowanie przyjmowanych założeń, siła przekonania. Podsumowując biznes plan powinien być przedstawiony nie tylko w sposób konkretny, jasny i zrozumiały, ale również atrakcyjny i przekonywujący, że warto w niego zainwestować. Stąd dokument taki musi podkreślać siłę przedsiębiorstwa, przedstawić stan bieżący oraz przyszłe perspektywy i zamierzenia, a jednocześnie ukazywać trudności przedsiębiorstwa i ryzyko związane z zamierzonym przedsięwzięciem oraz sposoby jego przezwyciężenia. Jednocześnie biznes plan jest dokumentem, który szczegółowo krok po kroku, powinien sugerować kierownictwu firmy jak ma postępować, aby realizując wyznaczone cele osiągnąć sukces. 2. FUNKCJE BIZNES - PLANU Biznes plan w opracowaniu profesjonalnym, użyteczny i realny, pełni w przedsiębiorstwie (firmie) różnorakie funkcje. Dwie z nich najczęściej uznawane za podstawowe zostały podzielone przez E.Filar i J.Skrzypka na: • funkcję wewnętrzną, w której plan wykorzystywany jest jako wewnętrzny dokument planistyczny niezbędny do zarządzania przedsiębiorstwem, • funkcję zewnętrzną, gdzie plan ma podstawowe znaczenie dla uatrakcyjnienia przedsiębiorstwa w oczach potencjalnych inwestorów i przyciągania z zewnątrz środków potrzebnych na finansowanie jej przedsięwzięć. Pełniąc funkcję wewnętrzną, biznes plan umożliwia zarządowi zorganizowanie planowania rozwoju firmy i przewidywanie wszystkich zmian w przyszłości. Jest to tradycyjny sposób rozumienia funkcji planowania w zarządzaniu W biznes planie funkcja znajduje swój wyraz przez zastosowanie aparatu wykorzystywanego w planowaniu strategicznym, co prowadzi do precyzyjnego opracowania założeń i wyników finansowych przyjętych wariantów strategicznych. Zarząd firmy po szczegółowym przeanalizowaniu swoich założeń i ustaleniu misji oraz celów powinien określić poziom oczekiwań, z którymi w przyszłości będzie można porównywać osiągnięte wyniki, a także dobrać wskaźniki służące do poziomu i kontroli stopnia ich realizacji. W trakcie przygotowywania biznes planu należy koniecznie uwzględnić warunki niezbędne do osiągnięcia zamierzonych celów (np. unowocześnienie środków produkcyjnych, zwiększenie efektywności zarządzania, itd.). Biznes plan pisany z myślą o zewnętrznych źródłach finansowania powinien być skierowany do realizacji, ponieważ jako dokument określający cele jakościowe i ilościowe wyznacza kierunki działania oraz stanowi wzorzec do kontroli kolejnych etapów realizacji strategii firmy w drodze do osiągnięcia wymiernych efektów rynkowych. Zewnętrzną funkcję sprowadza się do wykorzystywania biznes planu podczas ubiegania się o zainteresowanie potencjalnych inwestorów, mogących wspomóc finansowo przedsiębiorstwo. Praktyka wskazuje, że podział biznes planu na funkcję zewnętrzną i funkcję wewnętrzną ma jedynie znaczenie teoretyczne, ponieważ właściwie skonstruowany biznes plan spełnia obie funkcje jednocześnie. Dokument, który ma przekonać ewentualnych inwestorów do zaangażowania środków finansowych powinien odgrywać w firmie rolę organizującą jego funkcjonowanie w okresie objętym planem. Oznacza to, że powinien zawierać wszystkie te elementy, których analiza ukaże przedsiębiorstwo jako organizację, która może zgodnie z przyjętymi założeniami sprawnie i dobrze funkcjonować w przyszłości. Inwestorzy dofinansują firmę, jeżeli uznają, że wszystkie znaczące elementy prowadzące do sukcesu są w planie właściwie oszacowane. Zwracają oni także uwagę na to, jak kadra kierownicza ocenia możliwości swojej firmy, szacuje zagrożenia, planuje koszty oraz jakich oczekuje wyników. Ważną funkcję w biznes planie pełni przedstawienie kompetencji przedsiębiorstwa wynikających z dotychczasowego rozwoju, sposobu i zakresu wdrożenia marketingu dla planowania i realizowania zamierzeń rynkowych i zdolności pozyskiwania nabywców potwierdzonych dynamiką produkcji i sprzedaży, udziałem w rynku w swojej branży oraz utrzymywaniem na nim konkurencyjnej pozycji. Istnieją jeszcze inne funkcje biznes planu podzielone przez W. Sasina na główne i wspomagające. Do funkcji głównych zalicza się: • funkcję decyzyjną, sprowadzającą się do tego, że w miarę przechodzenia do kolejnych faz cyklu projektu podejmowane są decyzje co do kierunków, środków i sposobów alokacji czynników produkcji, • funkcję informacyjną, która przejawia się w tym, że biznes plan składa się z wielu informacji przydatnych dla decydentów firmy, wykonawców tego planu i klientów, a także dla udziałowców, akcjonariuszy i innych zainteresowanych współpracy A więc polega na dostarczeniu wiarygodnych informacji o możliwościach realizacji projektu, • funkcję rachunku ekonomicznego, która pozwala na oszacowanie, analizę i wycenę niezbędnych nakładów projektu, wytworzonych produktów oraz przyszłych korzyści wyrażonych w kategoriach finansowych (W. Behrens, P.M.Hawranek), • funkcję kierowania, która wiąże się z realizacją biznes planu i umożliwia opanowanie kompleksowości zadania, zorganizowanie realizacji projektu i kontrolę stopnia osiągnięcia założonych celów, • funkcję twórczą niekiedy motoryczną polegającą na pobudzeniu twórczości myślenia, poszukiwania najlepszych rozwiązań i innowacji. Obok funkcji głównych można wyodrębnić przynajmniej trzy funkcje wspomagające: • funkcję organizacyjną, w której biznes plan pozwala usystematyzować i uporządkować tok postępowania czyli zaprowadzić ogólny ład w firmie, • funkcję narzędziową polegającą na uruchomieniu różnych środków, metod i sposobów działania, aby osiągnąć cele i efekty założone w biznes planie, • funkcję regulacyjną, która sprowadza się do regulacji przepływów finansowych wywoływanych wykonywaniem biznes planu. Dobry biznes plan powoduje sprawny przepływ pieniądza i kapitału, papierów wartościowych i obrotu bezgotówkowego na kontach bankowych, a więc pomaga uzyskać założone w planie efekty finansowe. Dobre, rzetelne przygotowanie biznes planu, jako dokumentu obrazującego zmiany prowadzące do rozwoju firmy jest okazją do przemyślenia wszystkich aspektów związanych z rozpoczęciem nowej działalności lub rozwojem firmy i w konsekwencji do sprawdzenia, jakie środki materialne i finansowe będą potrzebną w różnych produkcyjnych, rynkowych oraz finansowych strategiach.
Opisz swój pomysł na biznes, wskaż zagrozenia i szanse.Licze na naj.
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź