1. w jakich przypadkach tarcie jest korzystne a w jakich nie korzystne (plusy i minusy ) 2. wymień czynniki wpływające na opór toczenia opony. Uzasadnij PROSZE O POMOC :)

1. w jakich przypadkach tarcie jest korzystne a w jakich nie korzystne (plusy i minusy ) 2. wymień czynniki wpływające na opór toczenia opony. Uzasadnij PROSZE O POMOC :)
Odpowiedź

1) Korzystne: 1) można się poruszać dzięki oddziaływaniu z podłożem (idąc odpychasz się od podłogi, opony samochodu odpychają się od jezdni) - jeśli tarcia nie ma, bo buty mają gładkie podeszwy, opony są łyse a na drodze jest lód - to wiemy jak to się kończy :). Jak zatem zwiększyć tarcie? Buty z tzw. protektorem, na oblodzone trasy górskie - "raki", "korki" do biegania lub gry w piłkę, łańcuchy na koła na śnieg, opony z głębokim bieżnikiem, posypać oblodzoną drogę piaskiem - czyli mówiąc bardziej ogólnie - zwiększyć chropowatość powierzchni 2) można hamować - hamulec rowerowy, tarcze hamulcowe w samochodach 3) można wziąć cokolwiek do ręki, odkręcić słoik itp. - (np. spróbuj chwycić szklankę nasmarowaną kremem dłonią) itp. Niekorzystne: 1) ścieranie się powierzchni - niszczą się części maszyn, ściera się bieżnik na oponach, podeszwy butów 2) groźba zatarcia silnika - może się zapalić 3) wyższe koszty transportu Jak zmniejszyć tarcie: -wygładzić powierzchnie -stosować koło, łożyska kulkowe -twarde nawierzchnie dróg -smary 2)Do takich oporów należą: - opór w łożyskach, - opór zbieżności kół (związany z nierównoległym ustawieniem kół w stosunku do osi podłużnej pojazdu), - opór skrętu kół (zależyny od prędkości pojazdu i promienia skrętu), - opór związany z odkształceniem się opony na nierównościach, opór na mokrej nawierzchni

Dodaj swoją odpowiedź