James Watt – brytyjski (szkocki) inżynier i wynalazca, twórca kilku kluczowych ulepszeń konstrukcji maszyny parowej, dzięki którym maszyny te zapoczątkowały rewolucję przemysłową. * 1763 – pierwsze ulepszenia w silniku parowym Newcomena * 1769 – opatentowanie wydzielonej komory skraplania * 1775 – założenie wspólnie z Matthew Boultonem w Soho pod Birminghamem pierwszej na świecie wytwórni maszyn parowych, do 1800 zbudowano ok. 250 maszyn * 1776 - pokaz działania pompy w kopalni Bloomfield * 1781 – wynalezienie zespołu przekładni do zamiany ruchu postępowo-zwrotnego na obrotowy (umożliwiło to zastosowanie silnika parowego w pojazdach) * 1782 – zakończenie budowy parowego silnika dwustronnego działania – pierwszy przemysłowy silnik parowy * 1788 – skonstruowanie regulatora prędkości obrotowej (zwana regulatorem Watta) dla silnika parowego. Był bardzo chorowitym dzieckiem i rodzice obawiali się posyłać go do szkoły. Początkowo nic nie wskazywało na jakieś szczególne uzdolnienia młodego Jamesa. Można jednak powiedzieć o nim, że był tzw. "złotą rączką" - potrafił naprawić precyzyjny instrument pomiarowy oraz zrobić instrument muzyczny, cyrkiel czy kompas. +maszyn parowych +parowy silnik + regulator prędkości obrotowej +instrument muzyczny +cyrkiel +kompas Mam nadzieje ze pomoglem ;D
James Watt - biografia, życiorys Pochodzący ze Szkocji wynalazca urodził się w 1736 roku w rodzinie rzemieślniczej. Ze względu na swój słaby stan zdrowia, początkowo nauki pobierał w domu, później jednak zdecydowano się oddać chłopca do szkoły, gdzie od razu zainteresował nauczycieli swoimi zdolnościami w kwestii przedmiotów ścisłych. Wiadomo, że dzięki swoim talentom manualnym potrafił skonstruować takie urządzenia, przydające się w życiu codziennym, jak cyrkiel czy kompas. W wieku dziewiętnastu lat rozpoczął pracę w fabryce przyrządów precyzyjnych, a później zdołał uzyskać posadę konstruktora na uniwersytecie w Glasgow. W 1763 roku los sprawił, że Watt przyczynił się do usprawnienia silnika parowego. Jeden z profesorów przyniósł bowiem zepsuty model atmosferycznego silnika parowego i poprosił Jamesa Watta o jego naprawę. W jej trakcie wynalazca stwierdził, że można sprawić, aby mechanizm ów nie pochłaniał tyle energi i wniósł całą serię potrzebnych zmian. Przerobił go na nowoczesny silnik parowy, w którym cylinder był zawsze gorący. Zastosował także chłodnicę oraz gorącą parę. Watt próbował opatentować swój wynalazek, jednak napotkał sporo przeszkód i mógł to zrobić dopiero w kilka lat po jego wynalezieniu. Pojęcie za żonę kuzynki Margaret, narodziny dzieci, śmierć żony i powtórny ślub z Anną McGregor sprawiły, że Watt przestał na jakiś czas myśleć o maszynie parowej. Ujrzała ona światło dzienne dopiero po dwudziestu trzech latach od jej skonstruowania – jej działanie zaprezentowane zostało w kopalni Bentley. Jako że urządzenie spalało o wiele mniej energii niż wcześniejsze, Watt odniósł spory sukces i otrzymał wiele zamówień, dzięki czemu zarobił dość sporo pieniędzy. Stworzył ponadto regulator prędkości obrotowej zwany później regulatorem Watta, który pomagał w równomiernym napędzaniu maszyn przez paliwo. Dla potrzeb określenia mocy swoich wynalazków wynalazł pojęcie konia mechanicznego, które jest stosowane do dnia dzisiejszego. Także na cześć wynalazcy utworzono jednostkę określającą moc – jest to wat.