Artyści prowokuja i wzbudzają kontrowersje ,wywołują skanadale dla rozgłosu i kariery. Wszystko ma swoje granice, Natomiat coraz częściej ta granica zotaje przekroczona. Przykładem może być obraz powstały połowie 19 wieku .który został uznany za sztandarowe dzieło impresjonizmu, kierunku, który dziś cieszy się powszechnym uznaniem, ale gdy powstawał, w całości traktowany był jako prowokacja i zamach na odwieczne wartości . Mówimy o Olimpii Eduarda Maneta z 1863 r. Obraz ten stał sie przyzczyną skandalu po wystawieniu go na paryskim Salonie. Słynna Olimpia do dziś nie wzbudza już emocji, wtedy była jednak przedmiotem drwin i obelg. Namalowana została naga dziewczyna (w tym czasie sztuka zalewana była akademickimi aktami kobiecymi – pod postacią bogiń, alegorii, kurtyzan) Przedstawiona została jako zwykła prostytutka pochodząca z niższych warstw społecznych, patrząca z obrazu, a sposób operowania kolorem przez artystę czynił jej ciało w opinii krytyków „brudne”, „z trupią skórą”. Pisano, że jej nagie ciało wyeksponowane zostało jak martwe ciało na kontuarze w kostnicy,które znajduje się „w zaawansowanym stanie rozkładu”. Olimpia Maneta nie była uroczą dziewczyną, dającą widzom przyjemność patrzenia. To było ostre i kontrowersyjne ale w tym przypadku granica została przekroczona a granica między sztuką i banałem jest bardzo cienka .
Napisz czy można przekraczac granice w sztuce, podaj przykłady tej prowokacji oraz napisz jak je odbierasz
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź