Niniejsza praca powstała jako wynik mojej fascynacji tańcem połączonej z doświadczeniem, jakie dane mi było zdobyć na stypendium w Uniwersytecie Lumière w Lyonie. To doświadczenie obejmuje zarówno studia nad tańcem współczesnym, jak i uczestnictwo w Biennale de la Danse 2004 oraz recepcję kilkudziesięciu choreografii prezentowanych w Lyonie i innych miastach Francji podczas mojego półtorarocznego pobytu w tym kraju. Ogromną rolę w zdobywaniu materiałów odegrały również biblioteki : miejska i uniwersytecka w Lyon II, ale przede wszystkim bogata videoteka Maison de la Danse w Lyonie - jednej z najważniejszych instytucji we Francji promujących taniec współczesny. Większość choreografii stanowiących podstawę moich badań to spektakle, które podziwiałam na żywo, w salach teatralnych. Inne - te z lat sześćdziesiątych, siedemdziesiątych i osiemdziesiątych - mogłam zobaczyć na kasetach video, niemniej nadal pozostaje kilka, których opis przytaczam za innymi badaczami, z powodu ich niedostępności jako materiałów audiowizualnych, bądź tylko fragmentarycznej ich rejestracji. Zdając sobie sprawę z ewidentnych różnic w percepcji choreografii na żywo i za pośrednictwem video, starałam się analizować przede wszystkim te spektakle, które znam z własnego doświadczenia jako widz, pozostałe wprowadzając raczej w charakterze dygresji budującej kontekst interpretacyjny. Ponieważ w języku polskim nie przeprowadzono zbyt wielu badań nad estetyką tańca współczesnego wydało mi się konieczne wprowadzenie kontekstu historycznego, gdyż bez znajomości ewolucji tej formy tańca trudno jest zrozumieć jej obecną, nieco hybrydalną postać. Tak więc w pierwszej części pracy obok twórców francuskich pojawią się choreografowie amerykańscy, niemieccy i innych narodowości, którzy odegrali przełomową rolę w kształtowaniu się form modernistycznych, postmodernistycznych i współczesnych tańca. Podobnie, pomimo iż tematem pracy jest taniec francuski, jej pewne fragmenty zostały rozszerzone o „taniec we Francji”, co jest zresztą wynikiem multietnicznego charakteru środowiska tańca oraz autonomii twórców, którzy często pracują w kooperacji z zagranicznymi instytucjami kulturalnymi. Drugi i trzeci rozdział poświęcone są nurtom estetycznym najnowszego tańca francuskiego od lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku, z naciskiem położonym na różnice
sadze tak samo jak przedmowca :)