W dobie wzrastającej konkurencji cenowej i jakościowej na rynku usług hotelarskich istotne znaczenie posiada kompleksowa oferta usługowa. Umożliwia ona tworzenie przewagi konkurencyjnej, a przedsiębiorstwo hotelarskie zyskuje zdolność do trwałego, lepszego niż konkurenci zaspokajania potrzeb klientów. Główną funkcją usług hotelarskich jest zakwaterowanie polegające na czasowym wynajmie turystom pokoi lub miejsc w pokojach. Usługi gastronomiczne stanowią zazwyczaj drugą pod względem ważności część produktu w hotelarstwie. Obejmują oferowanie usług zaspokajających potrzeby w zakresie wyżywienia i rozrywki. Są podporządkowane ogólnej koncepcji funkcjonowania hotelu, uwzględniając jednocześnie potrzeby obsługiwanego segmentu rynku. Znaczenie gastronomii z perspektywy hotelu wskazuje, że gastronomia jest źródłem dochodów, wpisuje się ponadto w strategię budowy marki oraz kształtowania wizerunku hotelu. Marka spełnia szereg funkcji: identyfikacyjną, odróżniającą, gwarancyjną, promocyjną i informacyjną. Celem funkcji identyfikacyjnej jest odróżnienie danej usługi od usług oferowanych przez konkurencję. Polega ona na identyfikowaniu pewnych cech usługi oraz akcentowaniu wartości poszukiwanych przez określoną grupę konsumentów. Funkcja odróżniająca pozwala na indywidualizowanie usługi przy podobnych parametrach usług oferowanych przez konkurencyjne hotele. Funkcja gwarancyjna natomiast oznacza zobowiązanie właściciela znaku do utrzymywania jakości swojej usługi na określonym poziomie. Mówiąc o marce hoteli takich, jak Westin, Marriott, Sobieski czy Holiday Inn, każdy klient wie, jakiego poziomu usług, włączając Dotyczy to również osób korzystających wyłącznie z usług gastronomicznych, bez usług noclegowych. W tym przypadku wybór konkretnej restauracji hotelowej jest ściśle związany z marką hotelu, która - w oczach klientów - stanowi odzwierciedlenie oferty usługowej. Właściwie zarządzana gastronomia stanowi również składnik misji, będąc elementem zarządzania strategicznego. Misję hotelu można zdefiniować jako deklarację określającą jego główny i niepowtarzalny cel, który jest oryginalny względem konkurentów i ukazuje zakres działania danej organizacji. Umieszczenie gastronomii w misji hotelu świadczy o jej strategicznym znaczeniu w procesie zarządzania. W rozumieniu marketingowym usługa gastronomiczna jest produktem z dominującymi, nieuchwytnymi komponentami, tworzącymi wizerunek restauracji, kawiarni lub baru hotelowego oraz prestiż hotelu. Wyższa jakość usługi gastronomicznej sprzyja wyróżnieniu hotelu oraz zaspokojeniu potrzeby samorealizacji gości hotelowych. Możliwość różnicowania gastronomii jako komponentu produktu w hotelarstwie wynika z niejednorodności usługi gastronomicznej. Można w niej wyróżnić kilka poziomów: 1. podstawowa wersja usługi gastronomicznej - spełnia podstawowe funkcje, np. restauracja oferując określone potrawy, zaspokaja potrzeby w zakresie wyżywienia; 2. oczekiwana usługa gastronomiczna (rzeczywista), na którą składają się: marka hotelu, jego lokalizacja, asortyment serwowanych dań, ich jakość, cena oraz kontakt z konsumentem (jakość obsługi gastronomicznej); 3. poszerzona wersja usługi gastronomicznej - warunki zapłaty, styl (nastrój), dostawa, usługi dodatkowe, możliwość reklamacji. Dla restauracji produktem poszerzonym będą elementy dodatkowe tworzące Specyficzną atmosferę i odróżniające tę restaurację od innych; 4. potencjalna usługa gastronomiczna jest związana z kompleksową obsługą konsumenta, np. tworzenia usług związanych nie tylko z gastronomią, ale również rozrywką, rekreacją i turystyką. Realizacja strategii różnicowania usług hotelarskich przez gastronomię jest możliwa na trzecim i czwartym poziomie, czyli poszerzonej i potencjalnej wersji usługi gastronomicznej. U podstaw tej strategii leżą coraz bardziej złożone warunki otoczenia, w których funkcjonuje hotel oraz wzrost konkurencji w kierunku tworzenia programów lojalnościowych. Dlatego też konieczny jest wybór właściwej strategii, patrząc na aktualnie oferowane lub potencjalne usługi hotelarskie i gastronomiczne, możliwości uzyskania przewagi strategicznej, czy obsługiwane obecnie lub w przyszłości rynki. Zakres usług gastronomicznych w hotelach jest zróżnicowany i zależy m.in. od wielkości hotelu, jego lokalizacji, standardu oferowanych usług, charakteru obsługiwanego rynku docelowego. Obejmuje: przygotowywanie i oferowanie usług gościom hotelowym i klientom z zewnątrz w restauracjach, barach, kawiarniach hotelowych (dining room); gastronomiczną obsługę gości w pokojach (room service); świadczenie usług gastronomicznych w holu hotelowym (lounge service); organizowanie bankietów; świadczenie usług cateringowych. Stan gastronomii w obiektach hotelarskich - oprócz wyżej wymienionych czynników i uwarunkowań - wynika również z wymagań kategoryzacyjnych, które określają zakres minimalnego wyposażenia bazy hotelarskiej. Jeśli chodzi o zakłady gastronomiczne, to zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym do ustawy o usługach turystycznych, w hotelach i motelach mających od trzech do pięciu gwiazdek powinna być co najmniej jedna restauracja oraz aperitif bar lub bar kawowy. W obiektach trzygwiazdkowych dopuszcza się brak restauracji, jeśli tego rodzaju zakład znajduje się w pobliżu (do 200 m). W hotelach i motelach dwugwiazdkowych wymagany jest aperitif bar lub bar kawowy, podobnie jak w pensjonatach trzy-, cztero- i pięciogwiazdkowych. Dążenie do kompleksowości usług oferowanych przez przedsiębiorstwo hotelowe jest koniecznością w działaniach zmierzających do pozyskiwania nowych klientów. Coraz większe znaczenie gastronomii w tworzeniu produktu w hotelarstwie wpisuje się w tworzenie zintegrowanego wizerunku hotelu, co z kolei wpływa na polepszenie jego pozycji konkurencyjnej w myśl znanej zasady Jacka Trouta „różnicuj się albo giń".
Przedstaw działalnośc i funkcjonowanie gastronomii hotelowej. Temat Nie musi być zbyt obszerny wystarczy na 1,5 A4 lub Przedstaw kodeks postępowania praktycznego w Hotelarstwie
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź