Claude Monet
Claude Monet uznawany jest za najwybitniejszego impresjonistę i chyba tak jest w istocie. Zresztą to od tytułu jego obrazu Impresja Wschód słońca pochodzi nazwa całego kierunku. Claude Monet urodził się w 1840 roku w Paryżu. Jego talent dostrzeżono, gdy był jeszcze dzieckiem. Swoje pierwsze prace sprzedawał mając zaledwie czternaście lat. Dwa lata później jego prace wystawiane były w Rouen. Można wiec powiedzieć, że był to artysta o bardzo wielkich zdolnościach oraz miał wielkie szczęście.
Jak już wyżej wspomniałem od dzieła "Impresja, Wschód Słońca" wzięła się nazwa Epoki - zwanej IMPRESJONIZMEM. To jest jeden z głównych powodów, dlaczego właśnie decyduje się na opisanie tego dzieła, mającego tak wielki wkład w historie sztuki.
Dzieło to powstało w 1873 roku, pomimo iż na płótnie obok podpisu mistrza widnieje data 1872. Namalował je w Hawrze, z okna hotelu Amiraute. Pierwotnie, obraz, który opisuje miał nosić tytuł Marine (Morze), jednak Monet wystawiając obraz na wystawie Zrzeszenia artystów w ostatniej chwili zmienia jego nazwę.
Jako pierwszy określenia impresjonizm użył krytyk Louis Leroy atakując i wyśmiewając w swojej recenzji obraz Moneta, wystawiany na pierwszej wystawie impresjonistów w 1874 roku, która spotkała się z miażdżącym przyjęciem. Nazwał pogardliwie młodych malarzy "impresjonistami".
Ekspozycja przyniosła spore straty finansowe, ale pozwalała ujawnić się nielicznym początkowo zwolennikom nowego malarstwa.
Obraz "Impresja, Wschód słońca" jest dokładnym odzwierciedleniem swego tytułu. Przedstawia on jak przez poranną mgłę przebija się słońce, rozpoczynają kolejny dzień W mgle kreuje się lekki zarys statków. Na pierwszym planie dostrzegamy 3ódke, z dwiema osobami w środku. Jedna osoba siedzi natomiast druga wios3uje, stoj1c i patrz1c na inne statki. Kawałek dalej można dostrzec drug1 3ódke, jednak o niej nie jesteśmy w stanie powiedzieć nic więcej, oprócz tego, że siedzi w niej kilka osób. Zarówno słonce jak i łódki mają swoje odzwierciedlenie w wodzie. Odbicie to jest ukazane w sposób zastosowania poziomych, krótkich śladów.
Po wielu latach, znajduje się kilku krytyków, którzy w tym obrazie dostrzegaj1 pewne tendencje nowatorskie. Obraz kupuje Ernest Hoschede i razem z wieloma krytykami broni1 tego nowego pr1du.
Rewolucyjny sposób malowania Moneta i grupy impresjonistów zatryumfowa3 wreszcie nad skostnia3ym akademizmem i pozwoli3 na dynamiczny rozwój nowoczesnej sztuki w końcu XIX i w XX wieku.