Karta pracy  : rozwój komunikacji w Polsce . Proszę o jak najszybsze rozwiązanie :)  

Karta pracy  : rozwój komunikacji w Polsce . Proszę o jak najszybsze rozwiązanie :)  
Odpowiedź

Komunikacja pełni niezwykle ważną rolę w gospodarce kraju i w życiu jego mieszkańców: współtworzy Produkt Krajowy Brutto i zapewnia wiele miejsc pracy. Bez komunikacji trudno sobie wyobrazić rozwijanie prywatnych więzi międzyludzkich i współżycie narodów. Komunikacja dzieli się na transport i łączność. Transport dzieli się na: 1. kolejowy, 2. drogowy (samochodowy), 3. wodny – śródlądowy i morski, 4. powietrzny, 5. specjalny (przemysłowy) Łączność dzieli się na: 1. pocztową, 2. telefoniczną, 3. teleksową, 4. telewizyjna, 5. radiową, 6. satelitarną, 7. komputerową, 8. komórkową. Zadaniem transportu przemieszczanie osób lub ładunków. Może się ono odbywać na obszarze kraju lub na obszarze międzynarodowym. Transport jest źródłem wielkich zysków, zwłaszcza dla krajów, które leżą na międzynarodowych trasach, krajów tranzytowych. Takim krajem jest, leżąca w środku Europy, Polska. Transport kolejowy. Początek polskiego kolejnictwa wiąże się z rokiem 1842, w którym uruchomiono połączenie kolejowe między Wrocławiem a Oławą, i z rokiem 1848, w którym ruszyła Kolej Warszawsko – Wiedeńska. Przed II wojną światową, od warszawskiego węzła kolejowego, rozpoczęto realizację programu elektryfikacji kolei w Polsce. Po wojnie, w 1946 roku, sieć eksploatowanych w Polsce linii kolejowych liczyła prawie 21 tys. Kilometrów. Przewieziono nimi 67 mln ton ładunków. Obecnie długość linii kolejowych w Polsce wynosi 22,6 tys. km, zaś gęstość – 7,2 km/100 km2. 52% to linie zelektryzowane (2000 r.). Największą gęstość w Europie ma sieć kolejowa Belgii (13 km/100 km2) oraz Niemiec (12,9 km/ 100 km2). Najważniejszymi inwestycjami powojennymi Polskich Kolei Państwowych w zakresie transportu były: Centralna Magistrala Kolejowa, łącząca Górny Śląsk i Kraków z Warszawą, oraz Linia Hutniczo-Siarkowa (szerokotorowa), łącząca sieć kolejową byłego ZSRR z Górnym Śląskiem. Polskie Koleje Państwowe budują konsekwentnie sieć szybkich połączeń. Początek takim połączeniom dała Centralna Magistrala Kolejowa – konkurując z LOT-em – zmusiła go do zamknięcia równoległego połączenia lotniczego. W 1992 roku PKP wprowadziły do eksploatacji ekspresowe pociągi IC (Intern City) i EC (Euro City) o podwyższonym standardzie. Jednocześnie zwiększona została prędkość podróżowania tych pociągów – do 140 km/h. Centralne położenie Warszawy i niewielkie stosunkowo odległości, dzielące ją od innych stolic Europy (566 km od Berlina i Mińska, 645 km od Wilna, 767 km od Pragi, 878 km od Bratysławy, 891 km od Kijowa), stanowią ważny czynnik rozwoju polskiego kolejnictwa o zasięgu międzynarodowym. Transport kolejowy nadaje się najbardziej do przewożenia na dużą odległość ładunków masowych, cieczy i gazów. W Polsce transportem kolejowym przewozi się więcej towarów niż transportem samochodowym i rzecznym. Transport samochodowy. Transport samochodowy wymaga coraz lepszych dróg. Najlepszymi drogami są autostrady (pasma o przeciwnym kierunku ruchu, wjazdy, zjazdy i skrzyżowania są bezkolizyjne, wyłącznie dla pojazdów kołowych i silnikowych). Transport samochodowy daje nam możliwość przewożenia towarów bez przeładunku, mniejsze niż koleją koszty na małych odległościach oraz większa szybkość, możliwość przewożenia różnych typów towarów (np. samochody chłodnie, cysterny, kontenery itp.)

Dodaj swoją odpowiedź