Najstarszy i najdłużej obowiązujący był kanon sztuki starożytnego Egiptu. W starożytnym Egipcie miał znaczenie religijne i polityczne. Określał ściśle sposób obrazowania człowieka zależnie od hierarchii społecznej. Kanon egipski regulował zasady w malarstwie, rzeźbie i płaskorzeźbie. Ewoluował na przestrzeni trzech tysięcy lat, do końca pozostając przy swoich podstawowych założeniach. Kanony greckie wiążą się z pojęciem idealnych proporcji i modułem. Do najbardziej znanych kanonów greckich należą: kanon Polikleta, wg którego wysokość człowieka ma 8 modułów, w tym jeden moduł stanowi wysokość głowy jako 1/8 całego ciała. kanon Lizypa, wg którego wysokość człowieka ma 9 modułów, w tym głowa to 1/9 całości. Kanon w starożytnym Rzymie: wg Witruwiusza wysokość człowieka to 10 modułów, moduł to wysokość głowy mierzona od brody do nasady włosów; z jego rozważań korzystali malarze renesansu. Kanony nowożytne: kanon Leonarda da Vinci - oparty jest o studium ludzkiego ciała wpisującego sylwetkę człowieka w kwadrat i koło, którego środek stanowi pępek. Albrecht Dürer - prowadził studia nad proporcjami ciała kobiety. Le Corbusier - "zasada złotego podziału" przeniesiona na wymiary człowieka stojącego z podniesioną ręką. Różnica między kanonem a stylem w sztuce polega na tym, że styl nie podlega ścisłym regułom i najczęściej odnosi się do wszelkich form ekspresji artystycznej, w tym do literatury i muzyki danego okresu. .
egipski kanon w sztuce, w starożytnym Egipcie oryginalna koncepcja przedstawiania rzeczywistości w dwóch wymiarach, w sposób pozwalajacy na przekazanie jak najpełniejszej informacji o danym obiekcie, niezależnie od skrótów perspektywicznych;osiągnięto to łącząc przedstawienie frontalne z przedstawieniem z profilu; zgodnie z tą zasadą zakodowany został sposób przedstawiania ludzi: głowa z profilu, oko i ramiona frontalnie, tors skręcony, ale z widocznym pępkiem, nogi z profilu; do kanonu należy zaznaczenie hierarchii poszczególnych postaci poprzez zróżnicowanie ich wysokości, idealizację wizerunków królewskich, dostojników i przedstawianie ich w postawie hieratycznej, odróżniającej od wyobrażanych przy pracy ludzi niższych stanów, a także kompozycja pasowa; przestrzeganiu norm kanonu służyły najpierw pomocnicze linie wertykalne i horyzontalne, a od Średniego Państwa siatka ułatwiająca artystom ujednolicenie proporcji ciała, w której 18 (a od XXVI dynastii — 21) kratek odpowiadało wysokości stojącej postaci; dzięki tej siatce proporcji modelom rzeźbiarskim ogólne zasady sztuki egipskiej pozostały niezmienione przez tysiąclecia.
opisz kanon w sztuce egipskiej. w kilku zdaniach :*******
opisz kanon w sztuce egipskiej. w kilku zdaniach :*******...
Co stanowiło główny temat malarstwa jaskiniowców ? Opisz architekture egipską. Co wiesz o żeźbie egipskiej ? Opisz malarstwo starożytnego Egiptu. Co to był kanon w sztuce Egipskiej ?
Co stanowiło główny temat malarstwa jaskiniowców ? Opisz architekture egipską. Co wiesz o żeźbie egipskiej ? Opisz malarstwo starożytnego Egiptu. Co to był kanon w sztuce Egipskiej ?...