zalety transporu lądowego: samochodowy;) -podstawa komunikacji miejskiej -duża dostępność i powszechność -możliwość tostarczania towarów "od drzwi do drzwi: -niskie koszty na krótkich i średnich dystansach -ważne uzupełnianie innych gałęzi transportu kolejowy;) -niskie koszty na średnich i długich dystansach -ułatwia komunikację w ruchu podmiejskim,prze co zmniejsza zatory drogowe - krótki czas przejazdu i niskie koszty dla pasażera -duża ładowność -wysoki poziom bezpieczeństwa -niska awaryjnośc Przesyłowy;) -niskie koszty przesyłu materiałów -ciągłość przesyłu towarów -niezależność od warunków pogodowych wady transportu lądowego: samochodowy:) -duży wpływ na degradację środowiska -wysokie koszty budowy infrastruktury drogowej -niewielka ładownośc ,a także duże nakłady pracy i energii w przeliczeniu na 1 tonę przewożonego towaru - niski poziom bezpieczeństwa kolejowy;) -brak możłiwości dostarczania towarów "od drzwi do drzwi" -wysokie koszty budowy infrastruktury kolejowej (torowisk) i obsługowej (stacji kolejowych,terminali) -mniejsze zagęszczenie torowisk względem dróg decyduje o ograniczonych możliwościach wyboru i zmiany trasy przesyłowy;) -ograniczenie do przesyłu towarów masowych -duże koszty budowy sieci przesyłowych -obniżanie walorów krajobrazowych zalety transportu powietrznego: lotniczy;) -z uwagi na szybkość i duży zasięg przestrzenny ma znaczny udział w przewozach pasażerów -ze względu na bezpieczeństwo i szybkośc przewozi się w nim głównie towary drogie (np. dzieła sztuki) i wymagające szybkiego dostarczenia wady transportu powietrznego: lotniczy;) -wysokie koszty eksploatacji -konieczność budowy skomplikowanej infrastruktury technicznej (lotnisk,centrów kontroli lotów,terminali) -skomplikowany i długotrwały proces odprawy pasażerów
transport lądowy: niski koszt przewozu, transport wielu ludzi, transport produktów, trzeba sfinansować budowę dróg, zanieczyszczenia, pogorszenie infrastruktury miast, transport powietrzny: umożliwia szybkie przemieszczanie się, odgrywa istotną rolę w ruchu turystycznym,