napisz notatkę o jazzie i jego przedstawicielach!!!!!!!!!!!!!! PLIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!daje naj!!!!!!!!!

napisz notatkę o jazzie i jego przedstawicielach!!!!!!!!!!!!!! PLIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!daje naj!!!!!!!!!
Odpowiedź

JAZZ to rodzaj muzyki powstały u schyłku XIX w. w wyniku nakładania się elementów muzyki europejskiej, afrykańskiej i amerykańskiej na gruncie praktyki muzycznej Czarnych w Stanach Zjednoczonych. U źródeł jazzu splatały się: 1) europejska melodyka, harmonika i instrumentacja; 2) pieśni religijne Czarnych, o elementach europejsko-afrykańskich (negro spirituals, gospel i in), muzyka wędrownych minstreli, fortepianowy ragtime; 3) autonomiczny folklor Czarnych w Ameryce: pieśni pracy (work-songs, hollers itp.), pieśni domowe, żebracze, tańce i in. Cechy jazzu: swoista pulsacja rytmiczna (swing), improwizacja, indywidualne kształtowanie materiału dźwiękowego przez wykonawców (artykulacja, intonacja, frazowanie). Etymologia słowa jazz, które pojawiło się 1910-20, nie została dotychczas dostatecznie wyjaśniona. Termin jazz wielokrotnie zmieniał swój zakres pojęciowy, ponieważ muzyka, którą oznacza, wciąż jeszcze rozwija się, tworząc nowe style. Jazz przeszedł ewolucję od prostych form tanecznych, pieśniowych, a przede wszystkim od bluesa, aż do form z pogranicza muzyki poważnej, krzyżującej się często nadal z formami użytkowo-tanecznymi; zaliczanie, więc jakiegoś utworu do jazzu zależy głównie od sposobu wykonania i przewagi aspektu artystycznego nad użytkowym. Historię jazzu dzieli się na 3 zasadnicze etapy: tradycyjny do 1930, swing 1934-47, nowoczesny (modern jazz) po 1945. Do tradycyjnego jazzu zalicza się regtime, jazz nowoorleański, dixieland i pochodne; typowy zespół: trąbka, klarnet, puzon, suzafon, banjo, perkusja (później fortepian, kontrabas); główni przedstawiciele: J.R. Morton, B. Bolden, J. Oliver, L. Armstrong i in. W okresie swingu dominowały duże orkiestry big band), m.in. W. Basiego, E.K. Ellingtona, B. Goodmana, bez instrumentów smyczkowych; charakterystyczny był styl gry fortepianowej boogie-woogie. Epokę jazzu nowoczesnego otworzył styl bebop (Ch. Parker, J.B. Gillespie, K. Clarke, T. Monk); później pojawił się cool jazz (M. Davis, S. Getz, L. Tristano, J. Giuffre), hard-bop (Jazz Messengers, H. Silver), free (O. Coleman, D. Cherry, C. Taylor); w jazzie nowoczesnym przeważają małe zespoły (combo) o różnym zestawie instrumentów. W historii jazzu próbowano też łączyć elementy jazzu z elementami muzyki poważnej (progressive jazz, tzw. trzeci nurt), ludowej (np. bossa nove) i rozrywkowej. Artystyczne wyrafinowanie jest jedną z przyczyn elitarności jazzu oraz rosnącej popularności muzyki rozrywkowej, opartej na elementach jazzu (rock-and-roll, rythm and blues). Jazz choć zakorzeniony w Afryce Zachodniej czerpie swoją siłę, żywotność i koloryt z wielu kultur. Dzieje się tak już ponad 100 lat. Historia jazzu to dzieje artystów, którzy stworzyli nową muzykę, a proces ten trwa do dziś. Koktajl muzyczny, który stał się jazzem powstał, gdy afrykańscy niewolnicy trafili na Karaiby i zetknęli się z religiami oraz kulturą Europy. Słodkie dźwięki religijnej muzyki Zachodu były im obce, ale rytuały niewiele się różniły. I tak to się zaczęło. Ta kulturowa asymilacja rozwinęła się w Nowym Orleanie, którędy napływali do Ameryki niewolnicy z Karaibów. W niedzielne południa mogli zbierać się na głównym placu, by w czasie kilku wolnych godzin uwolnić się od frustracji poprzez zmysłową muzykę i taniec, jakiego ten kontynent nigdy jeszcze nie widział.  W latach 30. XIX wieku te niedzielne zebrania stały się dużą atrakcją. Pewnego dnia zobaczył je Louis Moro Gottschalk, syn europejskich imigrantów i dobrze ją zapamiętał. W następnym dziesięcioleciu studiował w Paryżu fortepian stając się pierwszym ulubieńcem sal koncertowych Ameryki. Gottschalk elektryzował widownię dźwiękami, w których odbijały się te usłyszane na Congo Square. Kompozycja z 1951 roku gry banjo zapowiadała muzykę, która miała pojawić się pół roku później.     mam nadzieję że pomogłam :D  

Dodaj swoją odpowiedź