Rigoletto jest pierwszym dziełem Verdiego, które w pełni zasługuje na miano mistrzowskiego i ugruntowało jego sławę jako kompozytora poza granicami Włoch. Libretto, na kanwie dramatu Król się bawi Victora Hugo, opracował Francesco Maria Piave, zaś Verdi stworzył doń porywającą muzykę - bardzo efektowną, a przy tym pełną wyrazu i emocji. Czyni ona z bohaterów dramatu prawdziwych, żywych ludzi, którzy kochają, cierpią, zazdroszczą i się mszczą. Rigoletto porusza charakterystycznie zarysowanymi postaciami głównych bohaterów: libertyna Księcia, uwodzącego co dzień inną kobietę i jego zgorzkniałego, szyderczego błazna który, jak się okazuje, jest kochającym ojcem. Galerie postaci dopełniają płatny morderca Sparafucile, jego siostra Magdalena i zgraja snujących intrygi dworzan. Są to właściwie antybohaterowie, którzy tworzą odrażający świat. Kontrastuje z nimi córka Rigoletta - niewinna i słodka Gilda. Paradoksalnie, ją jedną, która potrafi kochać bezinteresownie i poświęcić się dla miłości, dotyka tragedia. Pomimo wstrząsającego tematu, dzieło pełne jest przepięknych fraz, to właśnie z Rigoletta pochodzi jeden z operowych szlagierów - aria Księcia z IV aktu "La donna e mobile". MAM NADZIEJE ZE POMOGLAM
Akt I Odsłona 1 Młody żołnierz Radames, którego kocha córka faraona Amneris, zostaje dowódcą wyprawy wojennej przeciw Etiopom. Radames darzy jednak miłością młodą etiopską niewolnicę, Aidę. W jej sercu pojawiają się sprzeczne uczucia - chciałaby zwycięstwa Radamesa, lecz przeraża ją klęska ojczyzny. Odsłona 2 Przy wtórze kapłańskich śpiewów, arcykapłan Ramfis wręcza Radamesowi poświęcony miecz. Akt II Odsłona 1 W pałacu faraonów Amneris oczekuje powrotu zwycięskich wojsk. Wie już, że etiopska niewolnica jest jej rywalką. Odsłona 2 Po zwycięskiej wojnie Faraon obiecuje spełnić każde życzenie Radamesa. Aida wśród etiopskich jeńców dostrzega swego ojca, Amonastra. Radames prosi faraona o wolność dla zwyciężonych przeciwników. Jedynie Aida i jej ojciec zostają zatrzymani jako zakładnicy. Jako kolejny dowód wdzięczności faraon ofiarowuje Radamesowi rękę swojej córki. Akt III Aida po raz ostatni spotyka się z ukochanym. Za namową ojca nakłania Radamesa, by zbiegł z nią z Egiptu. Obmyślając drogę ucieczki, Radames zdradza wojskowe plany Egipcjan. Podsłuchał go Amonastro, który wychodzi z ukrycia i przedstawia się jako król Etiopów. Zjawiają się Amneris z Ramfisem. Aida i Amonastro uciekają, natomiast Radames oddaje się w ręce arcykapłana. Akt IV Odsłona 1 Amneris przyrzeka Radamesowi wolność, jeżeli poślubi ją i zapomni o Aidzie. Radames odmawia. Zostaje skazany na śmierć przez zamurowanie żywcem. Amneris mdleje. Odsłona 2 W ciemności grobowca Radames spotyka Aidę, która postanowiła umrzeć wraz z ukochanym. Złączeni uściskiem, oczekują śmierci.