12głoszą, ZE literatura "wyczerpała Sie". WSZYSTKO zostało w niej powiedziane i przedstawione,NIE DA SIE stworzyć więc nic nowego i oryginalnego. Jedyne co pozostaje, aby uczynićz literatury demonstrację i happening, w których mieszają Się konwencje i style, żart UtwórGRA zczytelnikiem. W literaturzepostmodernis tycznej mozna zauważyć użycie następującychśrodków: intertekstualność - TEKST odsyła zrobić innych tekstów poprzez Cytaty, aluzje,zapożyczenia, eklektyzm w utworze koegzystują Różne gatunki, style, ELEMENTY literaturywysokoartystycznej i popularnej, demonstracyjna "literackość" Dzieła polegająca nademaskowani ufikcjonalności anegdot, odsłanianiu pisarskiego warsztatu gramatyka autotematyzmie,traktowanie Dzieła JAKO produktu nieskrępowanej Wyobraźni Artysty Stad irracjonalizm, chaos,łamanie rozmaitych tabu, i wreszcie, traktowanie Dzieła JAKO gry, Zabawy z odbiorca, efektuludycznych działań twórcy. 13. Przedstawicielami gatunku SA m.in.: John Barth ("Bakunowyfaktor "), Thomas Pynchon (" 49 Idzie pod młotek "," Tęcza grawitacji "), Kurt Vonnegut("Kocia kołyska", "sniadanie Mistrzów"), Umberto Eco ( "imie rOzy "," Wahadło Foucaulta "),Jerzy Kosiński ("Pustelnik z 69 Ulicy").ponowoczesności żart terminem odnoszącym Się zrobić szeroko rozumian ej Kultury podrugiej połowieXX Wieku. Należy wziąć strąk uwagę, Ze sztuka, literatura, architektura i fil ozofiaczerpią z siebie wzajemne inspiracje. Wielu filozofów zajmuje Się pracami plastycznymi,ai sztukiyści Pisza Utwory o mocn o filozoficznych treścia ch. 4. Ponowoczesności w Filozofii Tak Jak w innych dziedzinach Kultury iw Filozofii Nie ma jasności żart czym ponowoczesności ,często wręcz padaj ±stwierdzenia, Ze NIE mama Takiego czegoś Jak filozofia postmodernis tyczna,Albo Ze do jednoczesnego Się Nia określa NIE żart Filozofia. NIE mniej jednak ponowoczesnościżart prądem intelektualnym ,ktory (Ko zostało Juz wcześniej wspomniane)w sposób radykalny zrywa z modernis tycznymświatopoglądem, jednocześni egłoszącirracjonalizm.Do prekursorów nowego nurtu myślowego, choc sami z pewnością nie nie byli postmodernis Tami,mieli jednak podejrzenia o niedoskonał OSCInowoży tnegoidealizmu ,zalicza m.in. Fryderyka Nietzschego. Głównie ZA Sprawa, Iż głosił, ZE ludzki umysł NIE TYLKO 13. Jan Tomkowski: Jeńcy Literatura zechna , Świat Książki, Warszaw 2000, s. 316. 13nie nie poznaje rzeczywistości takiej, Jaka Ona żart JA wręcz fałszuje. Ludzkość przyzwyczaja Się jednakzrobić obrazów rzeczywis tościwytworzonych przez Intelekt, uznaj ACje ZA Prawdziwe.Wpływ Mial również Ludwig Wittgenstein, ktory rozwijał zagadnienia Gier językowych. 14. Także widoczny żart wpływ Martina Heideggera i Jégo koncepcja "różnicy ontologicznej",o do ZE wag refleksji filozoficznej NIE chodzi o BYT, lecz o bycie , Najistotniejszym elementemŻycia rozumienie żart jednostki bycia . Byt odsłania całość, totalność, usprawiedliwiaautorytarne panowanie, bycie żart ukierunkowaniem na indywidualność. 15 W późnychdziełach Martin Heidegger posługiwał Się językiem poetyckim, pełnym metafor, ktory dozafascyn Owalpostmodernistów.Pomimo, Iż wcześniej powstawało wiele praktyk mających znamiona Filozofii postmodernis tycznej, termin dziesięć rozpowszechnił Się dopiero Roku w 1979 ZA Sprawa WydaniaKsiążki Jean-François Lyotarda "Kondycja ponowoczesna: raport o sklepie Wiedzy" ( LaStan postmoderne: Rapport sur le savoir ). W Tym dziele Jak iw wielu innych przedstawiono wy różniające Cechy n Owego podejści zrobić Filozofii. Załamanie dotychczasowej ciągłości kulturowej, wkroczenia w nowa epoke Rozna odstarożytności, średniowiecza, nowożytności. Szczególnie poprzez zestawieniew opozycji pojęć nowoczesności ja ponowoczesności . Nauka nie nie Musi byc odbiciem rzeczywistości .Zmiany z początku XX Wieku sprawiły,ZE coraz trudniej bylo utrzymać założenie, ZE Nauka żart Sfera Wolna od subiektywności, przesądów,wpływów kulturowych ja Społecznych .Nauka Traci SWOJĄ wyróżnioną pozycje ,PROPONUJĘ Się przez traktować JA JAKO jedną wielu z równorzędny chGier językowych. Odrzucenie Idei Prawdy, obiektywności i Jedności. Klasyczne pojmowanie Prawdy JAKOzgodności Sadu z rzeczywistością żart Fikcja, Fikcja żart Też pomysł jednej rzeczywistości,której esencjalne Cechy czekają TYLKO na odkrycie. Rzeczywistość Nie ma jednorodnegocharakteru, żart różnorodna i wielokulturowa, przypisywanie jej stałych Cech służyimperialistycznym zapędom. 16. Niemal całkowite zwątpienie w możliwości poznawcze ludzkie odchodzenierozumu. Wytworyumysłu do TYLKO "Gry Językowe", kwestie obiektywności i prawdziwości Poznania tracąsens. Przyjmuje Się ZA na prawdę subiektywną, ktora żart własnym "produktem" 14. Zbigniew Sareło: Ponowoczesności w pigułce . Pallottinum, Poznań 1998 s. 9. 15 Wolfgang Welsch: Nasza postmodernistyczna yczna moderna . Oficyna Naukowa, Warszawa 1998 s. 191. 16. Andrzej Szahaj: Neopragrmatyzm ... s. 155. 14intelektualnym, każdej jednostki, sama więc stanowi o własnej prawdzie.Poszukiwania Prawdy żart opatrzone założeniem, Iż Nigdy Się jej nie nie odnajdzie. StadTeżzanegowan tj. uniwersalności rozumu . 17 Odrzucenie metafizyki pojmowanej JAKO pierwotny, niewzruszony, ahistorycznyi akulturowypośladki Poznania .Ponowoczesności odrzuca wszelką apodyktyczn OSCi ideologizację. Zatarcie Granic Między klasycznymi w Kulturze europejskiej opozycjami: logos-mythos ,idealne-realne, podmiotowe, przedmiotowe, Faktu-Teoria, rozumowe-zmysłowe, Świat-TEKST, dosłowne, metaforyczne, natura-kultura, Centralne-peryferyjne, odkryte-skonstruowan e,uniwersalne -Lokalne. Tolerancja - kazdy ma Prawo postępować zgodnie z własnymi przeświadczeniami.Aksjologia postmodernistyczna akcentuje w sposób szczególny takie wartości Jak Wolność, Prawo zrób inności, Sprawiedliwość, solidarność i wrażliwość moralnawykraczająca Poza kodeksy etyczne. Czlowiek powinien działać w oparciu o zasadęodpowiedzialności, NIE o nakazy narzucane mu przez autorytety. 18 Przekonanie, Iż Współczesny czlowiek posiada Znak Budowlany rozum transwersalny . W obliczu wieluTeorii i specjalistycznych racjonalności umysł Musi byc zdolny zrobić łączeniai przechodzenia Międzyróżnymi typami racjonalności .Rozum ma wIEC Charakter procesualnyżart nastawiony na otwartość, NIE posiada Znak Budowlany ustalonych kryteriów, ale takżeNie ma ograniczeń. 19 Łączenie Starych Stylów, nowa Interpretacja Starych tekstów, prezentowaniekonglomeratu poglądów i postaw intelektualnych. Tworzone opisy i definicje SA ZAWSZEstronnicze i niepełne, Tym samym otwarte SA na dialog wszelki. 20 Ponowoczesności Nie ma aspiracji bycia Filozofia wyłącznie Akademicka, jej treści przeplatająSię z wieloma innymi dziedzinami oraz życiem codziennym .Wiele terminówz niej zaczerpniętych stosuje Się powszechnie np. dekonstrukcja, symulark, hiperrealizm gramatyka metanarrację . Należy również wspomnieć najwybitniejszych myślicieli, którzy przyczyniliSię zrób Rozwoju postmodernizmu (choc czesc z Nich nie nie utożsamiała Się z TA Etykieta).Szczególnie dziesięć Nurt upodobali sobie filozofowie francuscy: Jean-François Lyotard, Jacques
Jakich odbiorców i jakie potrzeby posiadała następująca epoka: -średniowiecze -renesans -barok -klasycyzm -romantyzm -impresjonizm -współczesność PROSZE O SZYBKĄ ODPOWIEDŹ ! ! ! ! ! !
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź