Ogromne poniesione koszty Mała ilość autostrad Szybsza możliwość przejazdu przez krótkie fragmenty, ( jednak pamiętajmy że jest to Polska więc są ograniczenia prędkości) Generalnie to Wyrzucone pieniądze w błoto
W ostatnich latach trwa ożywiona dyskusja na temat budowy autostrad i dróg ekspresowych w naszym kraju. Plany zakładają, że w ciągu najbliższych 10 -15 lat zbuduje się 4 płatne autostrady o łącznej długości 2.600 km i 3.900 km dróg ekspresowych. Autostrady te będą częścią europejskiej sieci dróg. Będą one zaspakajać nie tylko krajowe potrzeby transportowe, ale także przewozy transportowe z zachodu na wschód oraz z południa na północ. Konieczność budowy autostrad i dróg ekspresowych jest wynikiem ogromnego wzrostu ilości samochodów osobowych notowanego obecnie w Polsce, gdzie w roku 1998 było zarejestrowanych ok. 9 mln samochodów osobowych, a wzrost ilości tych samochodów w roku 1998 wynosił 550 tyś. podczas gdy w roku 1999 aż 640 tyś.. W 2000 roku zanotowano spadek ilości sprzedawanych samochodów, jednak w najbliższych latach spodziewana jest dalsza tendencja wzrostowa, które prawdopodobnie utrzymywać się będzie na stałym poziomie. Ten rozwój motoryzacji, a ponadto przejęcie przez transport samochodowy przewozów towarów przewożonych uprzednio koleją, wymusza w Polsce m.in. budowę autostrad i dróg ekspresowych. Każda jednak działalność gospodarcza, a zwłaszcza budowa dróg nie jest obojętna dla środowiska naturalnego. Do niewątpliwych zalet, korzystnych dla środowiska naturalnego należą: 1. oszczędność w zużyciu paliwa będąca wynikiem ustabilizowanej pracy silnika, bez przyspieszeń, hamowań i jazdy ze stałą prędkością, 2. zmniejszenie emisji toksycznych składników spalin, jako wyniku pracy katalizatora w ustabilizowanym i optymalnym zakresie jego temperatury, 3. skrócenie czasu podróży, jako wyniku jazdy z większą na ogół prędkością, 4. zmniejszenie ilości wypadków drogowych, a przez to zwiększenie bezpieczeństwa, jako wyniku wydzielenia pasów do ruchu w jednym kierunku, a także bezkolizyjnych skrzyżowań, 5. zmniejszenie hałasu docierającego do terenów zabudowanych z uwagi na większą ich odległość od autostrady, 6. odciążenie terenów zabudowanych i aglomeracji miejskich od ruchu tranzytowego, 7. zmniejszenie mechanicznego zużycia takich zespołów jak: sprzęgło, hamulce, skrzynia biegów, elementy zawieszenia, układ kierowniczy itp. ze względu na znacznie mniejszą częstotliwość korzystania z tych mechanizmów, a także mniejszą ilość manewrów w kierowaniu samochodem. Oprócz korzyści wynikających z powyższych elementów ruchu i warunków pracy pojazdów samochodowych, należy także uwzględnić korzyści towarzyszące budowie autostrad i dróg ekspresowych. Realizacja tak dużej inwestycji łączy się z dużym ożywieniem gospodarczym, a także i rynku pracy. Następuje rozwój i wzrost zatrudnienia w wielu dziedzinach gospodarki, jak: budownictwo dróg, mostów, tuneli, estakad, stacji benzynowych, stacji serwisowych i innych budowli inżynierskich, sieć elektryczna, łączność, transport, przemysł wydobywczy i przetwórczy, a nawet mogą wystąpić prace archeologiczne, a ponadto prace przy planowaniu, projektowaniu, nadzorze budowlanym, komasacji gruntów, prace o charakterze geodezyjnym, prawnym, itp. Nie bez znaczenia są też dochody państwa wynikające z opłat za korzystanie z autostrad, a także wpływy z podatków. Te niewątpliwe korzyści związane z budową i eksploatacją autostrad i dróg ekspresowych nie mogą przysłonić ujemnych skutków tego zagadnienia, głównie o charakterze ekologicznym, jak: 1. strata znacznych terenów rolniczych przeznaczonych na autostrady wraz z przylegającymi terenami, przeznaczonymi na lokalne drogi, po których mogłyby się poruszać pojazdy niedopuszczone na autostrady, 2. daleko idąca ingerencja w środowisko naturalne, stanowiąca: - zagrożenie dla świata zwierzęcego przez zmniejszenie powierzchni ich bytowania z powodu przecięcia tras migracyjnych, szczególnie dzikiej zwierzyny, prowadzących do wodopojów, miejsc żerowania, schronienia, rozrodu, itp., utrudnienie wymiany biologicznej, - płoszenie zwierząt, szczególnie ptaków, - konieczność daleko idącej ingerencji w rzeźbę terenu w związku z budową obiektów inżynierskich, jak: mosty, tunele, estakady, tzw. „zielone mosty”, oraz likwidację wzniesień ze względu na konieczność dotrzymania wymogów geometrii autostrad, określonych odpowiednimi warunkami technicznymi, - wycinanie lasów na terenach przez które przebiega autostrada, co w konsekwencji powoduje: zmniejszenie natlenienia powietrza, wysuszenie środowiska w wyniku działania wiatrów, zmniejszenie zatrzymania wody w glebie, eliminację ostoi dla dzikich zwierząt, ptaków i owadów, 3. zaniechanie wypasu bydła na terenach przylegających do autostrady, 4. konieczność zrezygnowania z uprawy warzyw, krzewów, drzew owocowych przeznaczonych do konsumpcji dla ludności oraz wielu roślin pastewnych przeznaczonych na paszę, ze względu na skażenie powietrza i gleby przez spaliny w odległości 100 – 120 m od jezdni, 5.skażenie motoryzacyjne nowych powierzchni przylegających do autostrady wynikające z emisji ciężkich metali, jak: ołów, kadm, cynk, nikiel oraz pyłami pochodzącymi głównie ze ścierania opon. Do negatywnych konsekwencji budowy autostrad należy zaliczyć także skutki społeczne polegające na: - utrudnieniu lokalnych powiązań między terenami leżącymi po obu stronach autostrady ze względu na wyłączenie z niej ruchu pieszego i kołowego, gdyż przepusty pod nią są od siebie znacznie oddalone, - konieczności komasacji gruntów, których celem jest, aby uprawiane pole było po tej samej stronie, co miejsce zamieszkania rolnika, co może także rodzić niekorzystne emocjonalne zachowania. Tak więc decyzja o budowie autostrady, musi być poprzedzona wnikliwą, dokładną, lokalną analizą, aby negatywne konsekwencje ekologiczne, a także społeczne były jak najmniejsze, bowiem nie sposób jest je całkowicie wyeliminować. Rozwój infrastruktury motoryzacyjnej w różnych dziedzinach życia gospodarczego do których szczególnie należy budowa autostrad wymaga określonych działań, tak aby inwestycja ta była okupiona jak najmniejszymi skutkami ekologicznymi. Ma tu szczególnie miejsce zasada zrównoważonego rozwoju.