Czym jest pole grawitacyjne ziemi? i Wyjaśnij prawo powierzchni grawitacji wg. Niutona.

Odpowiedź

Grawitacja (ciążenie powszechne) – jedno z czterech oddziaływań podstawowych, będące zjawiskiem naturalnym polegającym na tym, że wszystkie obiekty posiadające masę oddziałują na siebie wzajemnie przyciągając się. W ogólnej teorii względności stworzonej przez Alberta Einsteina opis matematyczny grawitacji polega na określeniu związku pomiędzy tensorem metrycznym, opisującym lokalne stosunki długości i interwałów czasowych w czasoprzestrzeni, a energią zawartą w określonym obszarze czasoprzestrzeni. Punktem wyjścia dla teorii jest uogólnienie zasady względności Galileusza, o równoważności opisu zjawisk fizycznych w dowolnych układach inercjalnych, na dowolne, także nieinercjalne, układy odniesienia. Próba takiego zapisania praw mechaniki, aby ich postać matematyczna była identyczna w dowolnym układzie odniesienia, prowadzi do utożsamienia grawitacji i sił bezwładności, masy grawitacyjnej i bezwładnej i w końcu do równań pola grawitacyjnego łączących krzywiznę czasoprzestrzeni (tensor metryczny) z tensorem energii-pędu. Można powiedzieć, że w ogólnej teorii względności grawitacja jest konsekwencją zakrzywienia czasoprzestrzeni.

Zjawisko grawitacji jest spoiwem Wszechświata - jest podstawową siłą działającą pomiędzy dużymi ciałami - w szczególności ciałami niebieskimi. Jest siłą powszechną, obecną w dowolnym zakątku kosmosu. Odkrycie grawitacji stało się niezwykle ważnym impulsem dla rozwoju intelektualnego ludzkości. Przyczyną jest to, ze w czasach przed odkryciem tego zjawiska powszechne było przekonanie, że to co jest widoczne na niebie - gwiazdy, planety, Słońce, Księżyc - rządzi się zupełnie innymi prawami, niż obiekty z naszego najbliższego otoczenia. Pokazanie przez Newtona, że to samo proste prawo stosuje się zarówno do spadania i ciężkości ciał, jak i do ruchu planet i komet wywołało prawdziwy przełom w nauce i filozofii - umożliwiło spojrzenie na wszechświat jako całość.