Pytania na maturę ustną

Od antyku do pozytywizmu.
1. Ustosunkuj się do stwierdzenia: Współczesny człowiek powinien znać Biblię nie tylko ze względów religijnych.
2. Różne sposoby nawiązań do Biblii w literaturze współczesnej.
3. Gatunki literacki w Biblii. Wybrane zilustruj przykładami.
4. Miłość człowieka najważniejszym przesłaniem Biblii. Uzasadnij temat w odwołaniu do Nowego Testamentu.
5. Motywy mitologiczne, ich funkcja artystyczna w znanych Tobie utworach literackich.
6. Wielkość i tragizm bohaterów Homera i Sofoklesa.
7. Najistotniejsze cechy teatru antycznego. Uwzględnij środki, jakimi posługiwał się i funkcje jakie pełnił.
8. Na czym polega tragizm w dramacie antycznym ?
9. Średniowieczna pieśń maryjna - "Bogurodzica" a "Lament świętokrzyski".
10. Znacznie "Bogurodzicy" dla kultury polskiej.
11. Artystyczne i językowe wartości "Bogurodzicy". ( Wskazana pamięciowa znajomość tekstu ).
12. Bohater literacki średniowiecza w Twojej ocenie.
13. Motywy średniowieczne we współczesnej poezji polskiej.
14. Jakie wartości dostrzegasz w świeckich zabytkach litertury średniowiecznej ?
15. Przedstaw świat wartości człowieka średniowiecza i renesansu na wybranych przykładach.
16. Tradycje antyczne i polskie realia w twórczości J. Kochanowskiego.
17. Stosunek osoby mówącej do świata we "Fraszkach" J. Kochanowskiego lub"Bajkach" I. Krasickiego.
18. "Treny" Kochanowskiego wobec konwencji gatunku.
19. Dom i świat w twórczości M.Reja i Kochanowskiego.
20. Miłość - jako temat poezji J.Kochanowskiego i J.A.Morsztyna.
21. J.Kochanowski i M.Sęp-Szarzyński o miejscu człowieka w świecie.
22. Człowieczy los w poezji M.Sępa-Szarzyńskiego i J.Kasprowicza.
23. Renesansowy "wzorzec" szczęśliwości ziemiańskiej w wybranych utworach epoki.
24. Na przykładzie wykaż związki literatury staropolskiej z dorobkiem twórców europejskich.
25. Oceń dorobek lieracki renesansu w zakresie gatunków i form wersyfikacyjnych.
26. Jaki model życia proponowali pisarze XVI w. ? Omów na wybranych przykładach literackich.
27. Sarmata o sobie - inni o Sarmacie w wybranych utworach literackich różnych epok.
28. Małe formy poetyckie (epigramat, fraszka, bajka) w literaturze dawnej. Czy Twoim zdaniem zawierają one treści o charakterze uniwersalnym ?
29. Spory o barok. Jakich znasz pisarzy tej epoki, jakie problemy, niepokoje, wartości znajdujesz w ich utworach ?
30. Tematy, nastroje i koncepty liryki barkokowej.
31. Czy dzieła Moliera mogą bawić współczesnego widza ?
32. Wskaż w twórczości I.Krasickiego tematy, problemy i zjawiska bliskie, Twoim zdaniem, człowiekowi XX w. ( zobacz j.polski )
33. Wady społeczne odzwieciedlane w renesansowej fraszce i oświeceniowej bajce. Skąd popularność tych gatunków w wymienionych epokach ?
34. I.Krasicki jako obserwator i krytyk społeczeństwa XVIII w.
35. Motyw odpowiedzialności obywatelskiej w literaturze politycznej polskiego oświecenia.
36. Zdefiniuj pojęcie wolterianizmu i wskaż jago obecność nie tylko w opowiastkach Woltera.
37. Wykorzystując znane Ci utwory, scharakteryzuj dydaktyczną funkcję polskiego oświecenia.
38. Trzy kręgi tematyczne w liryce F. Karpińskiego.
39. Wyjaśnij, dlaczego pisarez epoki oświcenia najchętniej wypowiadali się w takich gatunkach jak: komedia, satyra, bajka.
40. Ludowość ballad A.Mickiewicza.
41. "Dziady" cz. III - tragizm bohatera czy tragizm narodu ?
42. Twoja interpretacja Wielkiej Improwizacji.
43. Na podstawie treści III cz. "Dziadów" Mickiewicza rozwiń myśl zawartą w słowach Piotra Wysockiego: "Nasz naród jak lawa..."
44. Bohaterowie romantyczni w poszukiwaniu celu życia na przykładzie III cz. "Dziadów" i "Kordiana".
45. Polski bohater romantyczny i jego przeobrażenia w utworach A.Mickiewicza.
46. Buntownicy czy szaleńcy, czyli o bohaterze polskiego romantyzmu.
47. Cechy dramatu romantycznego na wybranym przykładzie.
48. Rola poezji i poety w utoworach literackich romantyzmu.
49. Poeta jako bohater literacki w utowrach romantyków.
50. J.U.Niemcewicz powiedział o epopei A.Mickiewicza: "W tym dziele narodowość polska nie zginie". Jak rozumiesz tę myśl ?
51. Różne widzenie świata szlacheckiego w "Panu Tadeuszu".
52. Polemika z romantycznym modelem miłości w "Ślubach panieńskich" A.Fredry.
53. Określ osobowość A.Mickiewicza lub J.Słowackiego, twórcy i człowieka swojej epoki.
54. "Kordian" Juliusza Słowackiego jako dramat romantyczny.
55. Motyw powstania listopadowego w utworach A.Mickiewicza lub J.Słowackiego.
56. Twórczość Słowackiego jako głos w dialogu romantyków na temat narodu i poezji.
57. Słowacki o sobie i swojej twórczości w znanych lirykach.
58. C.K.Norwid - romantyk czy twórca, który przerósł epokę ?
59. Wielcy ludzie i wielkie idee w liryce C.K.Norwida.
60. Rozprawa Z.Krasińskiego z romantycznym poetą i romantyczną poezją w "Nie-Boskiej komedii".
61. Tragizm jednostki i tragizm dziejów w "Nie-Boskiej komedii" Z.Krasińskiego.
62. Ulubione gatunki literackie epoki romantyzmu. Scharakteryzuj dwa przez siebie wybrane.
63. Sonet jako gatunek literacki. Omów na przykładzie wybranych utworów Mickiewicza i Staffa.
64. Moja interpretacja haseł romantycznych zawartych w poezji wielkich wieszczów.
65. Elementy autobiograficzne w twórczości wybranego poety.
66. Najbliższy Ci poeta romantyczny. Uzasadnij wybór.
67. Kult uczucia w poezji romantycznej.
68. Orientalizm w twórczości romantyków. Omów zjawisko na dowolnie wybranym przykładzie.
69. Czym różni się koncepcja służby Ojczyźnie w literaturze romantyzmu i pozytywizmu ? Wykażna wybranych przykładach literackich.
70. Jakie przeżycie pokoleniowe ukształtowało generackę pozytywistów ? Jaki wyraz znalazło w ich twórczości ?
71. Czy pozytywiści byli antyromantyczni ? Scharakteryzuj ich stosunek do ideałów poprzedniej epoki.
72. Tradycje powstania styczniowego w znanych Ci utworach literackich.
73. Nowy typ bohatera w programach i praktyce literackiej okresu pozytywizmu.
74. Wymień dwie najważniejsze - według Ciebie - poweści pozytywistyczne. Uzasadnij wybór i scharakteryzuj wybrany utwór.
75. Czy zadzasz sie, że "Lalkę" B.Prusa mażna nazwać "powieścią o staconych złudzeniach" ?
76. Które określenie "Lalki" Prusa wydaje Ci sięnajtrafniejsze:
• powieść o miłości
• powieść o narodzinach polskiego kapitalizmu
• powieść panorama społeczna ?
Uzasadnij swój wybór.
77. W jakim sensie - na tle naszej literatury narodowej - Wokulski mógłby uchodzić za antybohatera literackiego ?
78. "Lalka" Prusa to dla Ciebie powieść psychologiczna, realistyczna czy tendencyjna ? Uzasadnij stanowisko.
79. Dlaczego powieść i nowela stały się gatunkami dominującymi w literaturze okresu pozytywizmu ?
80. Galeria Sienkiewiczowskich postaci w "Potopie". Ich plastyka i funkcje w utworze.
81. Postacie kobiece w prozie pozytywistycznej.
82. Dlaczego powieści polskiego pozytywizmu są chętnie filmowane ?
83. Poezja w "niepoetyckiej" epoce, jej tematyka i gatunki.
84. Jake ideały wyrażone w utworze Asnyka "Do młodych" i "Odzie do młodości" Mickiewicza są nadal aktualne i dlaczego ?
85. Jakie miejsce wyznaczasz Konpnickiej w polskiej historii literatury ?
86. Funkcje czasopism literackich w okresie pozytywizmu i Młodej Polski.
87. Wskaż obecność programowych haseł pozytywistycznych w dziełach literackich.
88. Powieść polska w kontekście eurpoejskim. Czy mieliśmy, Twoim zdaniem, polskiego Balzaka, Zolę czy Dostojewskiego ?
89. Który z poznanych utworów romantycznych lub pozytywistycznych zaliczyłbyś do klasyki literackiej ?
Część druga.
Od Młodej Polski do współczesności.
90. Jaką postawę wobec życia przyjęli artyści młodopolscy? Wyjaśnij na podstawie wybranych utworów poetyckich.
91. Echa filozofii epoki "fine de siecil" w twórczości...
92. Wskaż słowa klucze wspólne wybranemu nurtowi poezji młodo-polskiej (tekst).
93. Podobieństwa i różnice w romantycznej i modernistycznej koncepcji poety i poezji.
94. Liryka jako forma refleksji i liryka jako zapis doznań w okresie Młodej Polski.
95. Przedstaw reprezentatywne utwory dla "liryki nastrojów" końca XIX w.
96. Przemiany postaw i poetyki J. Kasprowicza.
97. Człowieczy los w poezji J. Kasprowicza i L. Staffa.
98. Postawy światopoglądowe w młodopolskiej poezji L. Staffa.
99. Typy dialogu w "Weselu" S. Wyspiańskiego i ich rola w ocenie współczesnego autorowi społeczeństwa.
100. "Nieprzewidziani goście" bronowickiej Chaty - ich funkcja w dramacie Wyspiańskiego.
101. "Wesele" S. Wyspiańskiego pytaniem o świadomość narodową Polaków.
102. Sądy S. Wyspiańskiego i A. Mickiewicza o narodzie polskim w "Weselu" i w "Dziadach" cz. III.
103. Nowatorstwo teatralne dramaturgii S. Wyspiańskiego (na wybranym przykładzie).
104. "Wesele" Wyspiańskiego w odbiorze współczesnych - największe inscenizacje teatralne i adaptacje filmowe.
105. Ustosunkuj się do stwierdzenia, że "Dulska jest wśród nas".
106. Wady i zalety społeczności lipeckiej w "Chłopach" Wł. Reymonta.
107. Jakie kierunki artystyczne epoki Młodej Polski dostrzegasz w powieści Wl, Reymonta "Chłopi"?
108. Czy zgadzasz się że stwierdzeniem, iż słowa Żeromskiego " trzeba rozrywać rany narodu, aby nie zabliźniły się błoną podłości" mogą być mottem jego twórczości z okresu Młodej Polski. Wypowiedź uzasadnij przykładami z lektur.
109. St. Żeromski i S. Wyspiański - dwugłos w sprawach Polski.
110. W odniesieniu do postawy wybranego bohatera np. Tomasza Judyma lub Zenona Ziembiewicza skonkretyzuj pojęcia: moral-ność, etyka, obowiązek, poświecenie.
111. Jak literatura polska XIX w. demaskowała mity narodowe?
112. Jedność elementów muzycznych, malarskich i słownych w literaturze Młodej Polski. Omów na przykładzie wybranego dramatu lub utworu lirycznego czy opowiadania.
113. Fascynacje tatrzańskie w literaturze i sztuce Młodej Polski.
114. Impresjonizm -jego istota i rola w poznanej twórczości Młodej Polski.
115. Określ istotę naturalizmu i wskaż rolę, jaką odegrał w poznanych przez Ciebie utworach modernizmu.
116. Spojrzenie pisarzy młodopolskich na wieś - oceń literackie i artystyczne wyznaczniki tego tematu.
117. Gatunki dramatu modernistycznego. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
118. Jakie problemy moralne i artystyczne literatury polskiej końca XIX w. zachowały aktualność w świecie współczesnym?
119. Stosunek do tradycji w poezji XX-lecia międzywojennego.
120. Sformułuj program poetycki J. Tuwima wyrażony w wierszach z okresu XX-leda międzywojennego.
121. Sposób budowania świata w poezji J. Przybosia.
122. "Skamander" a "Awangarda" -dwa różne programy poetyckie XX-lecia międzywojennego.
123. Groteska i drwina, liryka i satyra w poezji K. I. Galczyńskicgo.
124. W czym dostrzegasz urok i dziwność świata w poezji B. Leśmiana?
125. Zinterpretuj tytuły dwu wybranych utworów z prozy XX-lecia międzywojennego.
126. "Przedwiośnie" St. Żeromskiego powieścią o trzech programach uzdrowienia H Rzeczypospolitej.
127. Kompozycja powieści a jej idea. Wykaż zależność na przykładzie "Przedwiośnia" lub "Granicy".
128. "Jest się takim, jak myślą ludzie, nie jak myślimy o sobie my" względność oceny postawy człowieka. Rozważania nie tylko na marginesie życia bohaterów "Granicy i "Ferdydurke". ,
129. Sposób kreacji świata przedstawionego w "Ferdydurke" W. Gombrowicza.
130. Jakie wyzwanie rzuca W. Gombrowicz światu i człowiekowi w powieści "Ferdydurke"?
131. "Ferdydurke" W. Gombrowicza - powieść nowoczesna?
132. Polska i Polacy w spojrzeniu prozaika XX-lecia międzywojen-nego (Żeromski, Nałkowska, Gombrowicz).
133. Jaki klucz zaproponowałbyś do odczytania epiki Brunona Schulza?
134. Co znajdujesz dla siebie w jego prozie?
135. Fantastyka i realizm w kreowaniu światów Brunona Schulza.
136. W czym dostrzegasz paraboliczność powieści Franza Kafki "Proces"?
137. Tragizm, absurd, paradoks w "procesie" Fr. Kafki.
138. Teoria czystej formy i próba jej realizacji w "Szewcach" Witkacego.
139. Marzenia w konfrontacji z rzeczywistością. Rozważania nie tylko o "Lordzie Jimic" Conrada.
140. "Mistrz i Małgorzata" Bułhakowa" powieścią o pisarzu i jego dziele, o dobrym szatanie i złej rzeczywistości.
141. Dekalog moralny wpisany w literaturę faktu.
142. K. K. Baczyński - poeta "Apokalipsy spełnionej".
143. Świat obozów T. Borowskiego. Dokonaj konfrontacji z innymi utworami o tej tematyce.
144. "Inny świat" G. Herlinga-Grudzińskićgo i "Opowiadania" T. Borowskiego - dwa różne sposoby przekazania prawdy o obozach.
145. Uzasadnij, że "Pamiętnik z powstania warszawskiego" M. Białoszewskiego jest "poetyckim trenem na śmierć Warszawy", opowieścią o losach ludzi i domów.
146. "Świat prawdziwszy od prawdziwego", czyli o reportażu H. Krall "Zdążyć przez panem Bogiem".
147. Związki tematyczne i formalne "Kartoteki" i wierszy Różewicza.
148. Literatura powojenna o człowieku, który ocalał (Różewicz).
149. Jakie gatunki literackie pojawiają się najczęściej w poezji polskiej po r. 1945? Omów jeden z nich.
150. W świetle wybranych przykładów wykaż związek poezji lat wojny z ówczesną sytuacją twórcy i narodu.
151. Literatura po Apokalipsie musi zacząć się na nowo. Uzasadnij sąd wykorzystując twórczość T. Różewicza, T. Borowskiego bądź Z. Nałkowskiej.
152. Problematyka heroizmu, prawdy i moralności w poezji Cz. Miłosza.
153. Tradycja i współczesność w poezji Zb. Herberta. Rozwiń temat na przykładzie dowolnie wybranych utworów.
154. Świat poetycki W. Szymborskiej.
155. Filozoficzna refleksja w poezji W. Szymborskiej.
156. W dyskusji na temat: "Dedal czy Ikar"? - po czyjej stronic zdaje się opowiadać poezja współczesna.
157. Jakie związki z barokiem i ekspresjonizmem dostrzegasz w poezji S. Grochowiaka?
158. Eksperymenty poetyckie i zabawy słowem w poezji M. Białoszewskiego. Wskaż je w wybranych wierszach poetyckich.
159. Omów twórczość jednego z wybranych pisarzy emigracyjnych. W jaki sposób pobyt na emigracji wpłynął na twórczość tego pisarza?
160. Świat poetycki wybranego poety współczesnego.
161. Poezja religijna dzisiaj. Omów na przykładzie twórczość jednego poety.
162. Czy dzienniki, pamiętniki i listy pisarzy są utworami literackimi? Omów różne przykłady.
163. Intelektualiści polscy wobec niebezpieczeństwa totalitaryzmu myślowego i "nowej wiary" na podstawie "Zniewolonego umysłu" Cz. Miłosza.
164. Wymień kilku prozaików współczesnych, których najbardziej cenisz i scharakteryzuj twórczość jednego z nich.
165. Gra z konwencją w opowiadaniu M. Hłaski.
166. Sposoby funkcjonowania historii narodowej w świadomości Polaków wyświetlę "Początku" A. Szczypiorskiego.
167. Dokumentalne i literackie wartości "Rozmów z katem" K. Moczarskicgo.
168. "Mała Apokalipsa" T. Konwickiego książką o rozpadzie świata.
169. Wielkie dzieła paraboliczne w literaturze światowej i polskiej. Omów jeden wybrany utwór.
170. Jak rozumiesz słowa Camusa w kontekście nie tylko "Dżumy" "W ludziach więcej zasługuje na podziw niż na pogardę"?
171. Niepokoje moralne pokoleń powojennych w dramatach współ-czesnych (no. Różewicz, Mrożek...).
172. Uzasadnij, że dramat Sł. Mrożka "Tango" to synteza tradycji i nowoczesności.
173. Dwa oblicza polskiej współczesnej rzeczywistości w dwóch teatrach: T. Różewicza i Sł. Mrożka (podobieństwa i różnice).
174. Funkcje dramatu w wybranych epokach literackich.
175. Polscy laureaci literackiej Nagrody Nobla. Zaprezentuj jednego z pisarzy.
176. Twój kandydat do literackiej Nagrody Nobla. Uzasadnij swój wybór.
177. Wizerunki kobiet we współczesnej literaturze polskiej. Czy sformułowania: literatura pisana przez, kobiety i literatura kobieca oznaczają to samo?
178. Kreacje kobiet w znanych utworach literackich.
179. Który utwór" literacki poznany w szkole średniej oceniłbyś najwyżej? Uzasadniając wybór, wskaż kryteria oceny.
180. Jaki kanon lektur szkolnych zaproponowałbyś młodemu liceali-ście? Uzasadnij propozycję.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

HEJ! Potrzebuję przykładowego pytania na maturę ustną z polskiego. Oczywiście z przykładami tekstów lub obrazów itp!

HEJ! Potrzebuję przykładowego pytania na maturę ustną z polskiego. Oczywiście z przykładami tekstów lub obrazów itp!...

Język polski

Jakie mogą być przykładowe pytania na maturę ustną do tematu: 1. Małżeńskie dramaty w poznanych utworach literackich. Rozwiń temat na wybranych przykładach. 2. Wizerunek żony w literaturze. Proszę o pomoc!

Jakie mogą być przykładowe pytania na maturę ustną do tematu: 1. Małżeńskie dramaty w poznanych utworach literackich. Rozwiń temat na wybranych przykładach. 2. Wizerunek żony w literaturze. Proszę o pomoc!...

Język polski

Jakie mogą być przykładowe pytania na maturę ustną . Temat pracy: Motyw kwiatu w literaturze .

Jakie mogą być przykładowe pytania na maturę ustną . Temat pracy: Motyw kwiatu w literaturze ....

Język polski

Opracowane pytania na maturę ustną - Młoda Polska.

1. Dekadentyzm, symbolizm i impresjonizm w Młodej Polsce

Polski dekadentyzm końca XIX wieku to postawa życiowa przepełniona przeświadczeniem, że ze zbliżającym się schyłkiem stulecia nadchodzi nieuchronna katastrofa cywilizacyjna,...

Język polski

Tutaj jest moja bibliografia na maturę ustną z polskiego Wcielcie się w roli mojej komisji zadajcie mi kilka pytań dotyczących mojej prezentacji. Mają być pytania do literatury podmiotu i przedmiotu

Tutaj jest moja bibliografia na maturę ustną z polskiego Wcielcie się w roli mojej komisji zadajcie mi kilka pytań dotyczących mojej prezentacji. Mają być pytania do literatury podmiotu i przedmiotu...