Wymień zalety i wady silnika czterosuwowego i dwusuwowego

Wymień zalety i wady silnika czterosuwowego i dwusuwowego
Odpowiedź

Prosta konstrukcja, mała ilość częściDuża sprawność mechaniczna – pełne wykorzystanie układu korbowego – suw pracy podczas każdego obrotu wałuDuży pojemnościowy wskaźnik mocyNiewielki koszt nowego silnika, obsługi, naprawyDuża równomierność biegu pod obciążeniemMała regularność biegu jałowegoHałaśliwa pracaDuże obciążenie cieplneStosunkowo duże jednostkowe zużycie paliwa wskutek znacznych strat na przepłukiwanie cylindraMniejsze napełnianie cylindraMniejsze średnie ciśnienie użyteczneNiezbyt korzystny przebieg krzywej momentu obrotowegoŁatwy rozruch, krótki czas nagrzewania <-- zalety, silnik dwusuwowy Mała regularność biegu jałowegoHałaśliwa pracaDuże obciążenie cieplneStosunkowo duże jednostkowe zużycie paliwa wskutek znacznych strat na przepłukiwanie cylindraMniejsze napełnianie cylindraMniejsze średnie ciśnienie użyteczneNiezbyt korzystny przebieg krzywej momentu obrotowego <-- wady, silnik dwusuwowy. Zalety: Silnik czterosuwowy pracuje bardzo cicho i równomiernie nawet wtedy, gdy jest zimny. Jest zdecydowanie bardziej ekologiczny. Nie wyrzuca do środowiska tak wielkiej ilości spalin, jak silnik dwusuwowy, do tego zużywa całą mieszankę, jaka dostarczana jest przez zawory. Paradoksalnie, mocniejsze silniki turbodoładowane emitują jeszcze mniej szkodliwych spalin, gdyż wracają one do silnika i ewentualne resztki paliwa są dopalane przy ponownym zapłonie. Wady : Silnik czterosuwowy ten jest bardzo skomplikowany w budowie i ma dużo elementów ruchomych, które mogą się zepsuć. Jest wobec tego o wiele bardziej awaryjny, niż silnik dwusuwowy. Ma stosunkowo dużą masę, więc obciąża samochód. Jego regulacja jest skomplikowana i wymaga cyklicznego ustawiania zaworów i rozrządu, a także dość częstego serwisowania, np. regularnej wymiany paska rozrządu. Jeśli ten pęknie, tłoku uderzą w zawory i silnik nie będzie nadawał się do remontu. Ciągle trzeba kontrolować poziom oleju, jest to również jednostka droższa i trudniejsza w produkcji. Osiąga mniejszą moc z danej pojemności, niż silnik dwusuwowy.

Dodaj swoją odpowiedź