Kompania Piwowarska- projekt
Krótka charakterystyka firmy
Kompania Piwowarska SA powstała w 1999 roku z połączenia Lech Browar Wielkopolski S.A. oraz Browarów Tyskich Górny Śląsk S.A. Inwestorem strategicznym powstałej w ten sposób spółki został międzynarodowy koncern piwowarski South African Breweries International (obecnie). SABI w roku 1995 zakupił pakiety większościowe w Lech Browary Wielkopolski SA, a rok później - w Browarach Tyskich Górny Śląsk SA. Znaczący pakiet akcji Kompanii Piwowarskiej S.A. posiada także rodzima firma. W 2003 roku podpisana została umowa pomiędzy Kompanią Piwowarska S.A., a Radeberger Gruppe AG, na mocy której Kompania Piwowarska stała się właścicielem browaru Dojlidy w Białymstoku. Główna siedziba Kompani Piwowarskiej znajduje się w Poznaniu na ul. Szwajcarskiej 11
Kompania Piwowarska oferuje następujące marki:
o Tyskie gronie
o Książęce Tyskie
o Lech Premium
o Lech Pils
o Lech Mocny
o Żubr
o Dog in the fog
o Pilsner Urquell
o Dębowe Mocne
o Redd`s
o Miller Genuine Dryft
Kompania Piwowarska od czerwca 2004 roku jest liderem branży piwowarskiej. Głównymi czynnikami silnego wzrostu były innowacje marketingowe, poprawa penetracji kanałów sprzedaży oraz doskonała skuteczność handlowa i promocyjna w punktach sprzedaży
Wzrost gospodarczy, a także liczne korzyści osiągane przez Polskę za sprawą członkostwa w Unii Europejskiej, przyczyniają się m.in. do wzrostu wydatków przeznaczonych na osobistą konsumpcję. Zwiększona zamożność społeczeństwa powoduje wzrost liczby wymagających konsumentów spragnionych doskonałej jakości produktów.
Cele
Podnosić kwalifikacje i wyróżniać się w zakresie:
• przewidywania potrzeb klientów,
• wzmacniania pozycji głównych i międzynarodowych marek,
• penetracji kanałów sprzedaży,
• trade marketingu,
• wykorzystaniu możliwości cenowych.
Osiągnąć doskonałość i konsekwencje w zakresie:
• jakości produktu,
• obsługi klienta,
• działań w punktach sprzedaży,
• rentowności.
• efektywności zakupów,
• efektywnego gospodarowania kapitałem.
Zdobywając uznanie jako:
• uczciwy i rzetelny dostawca,
• postępowy pracodawca,
• bank talentów SABMiller,
• firma przygotowana do członkostwa w UE,
• odpowiedzialna społecznie,
• wywierająca pozytywny wpływ na otoczenie.
.
Konsumenci
Według danych na 2002 rok wśród konsumentów piwa dominują mężczyźni ( 59,5%), natomiast odsetek kobiet wyniósł 40,5%
Ponad 72% piwa wypijają nabywcy poniżej 49 roku życia, w tym najbardziej zdeklarowanymi konsumentami jest grupa w wieku 15 /28 lat ( jest ich 31%).
Biorąc pod uwagę częstotliwość spożycia to do bycia codziennym konsumentem przyznało się około 50% badanych w wieku 35 / 54 lat.
Jeśli chodzi o wykształcenie to osoby najlepiej wykształcone nie należą do grupy takich wielbicieli piwa ( 9,8% ) jak z wykształceniem podstawowym ( 24,8% ), z zasadniczym zawodowym ( 31,2% ) i średnim ( 34,2% ).
Najwięcej piwa piją mieszkańcy Śląska, następne pozycje w tym rankingu zajmują Małopolska, Mazowsze, Wielkopolska i Pomorze
Biorąc pod uwagę kryteria geograficzne można stwierdzić, że piwo jest bardziej popularne wśród mieszkańców miast i miasteczek, a 36% ogólnego spożycia tego napoju przypada na osoby zamieszkujące tereny wiejskie. Nieco niższy odsetek zanotowano w miastach powyżej 200 tys. Mieszkańców ( 20%), w pozostałych miejscowościach odsetek spożycia piwa kształtował się na podobnym poziomie.
Pod względem ceny piwo jest najbardziej dostępnym napojem alkoholowym. Wyniki badań pokazują, że 40% piwa wypijają konsumenci o miesięcznych dochodach nie przekraczających 1000 zł. netto. Stosunkowo wysokie konsumowanie piwa, bo około 22%, odnotowano wśród osób deklarujących brak jakichkolwiek dochodów. Niskie spożycie złocistego napoju deklarują osoby o miesięcznych dochodach powyżej 2000 zł. netto.
Na początku lat 90 przeciętny Polak wypijał rocznie 30 litrów piwa, obecnie około 70 litrów.
Konkurenci
Rynek piwa w Polsce jest zcentralizowany, ponieważ ponad 80% udziału w nim należy łącznie do trzech grup browarniczych:
1) KOMPANIA PIWOWARSKA (ok. 36 % udziału w rynku)
2) GRUPA ŻYWIEC-HEINEKEN (ok. 35 % udziału w rynku)
3) CARLSBERG-OKOCIM ( ok.15 % udziału w rynku)
Kanały sprzedaży
Kompania Piwowarska osiągnęła silny wzrost sprzedaży ( krajowa sprzedaż piwa osiągnęła poziom 10,3 milionów hektolitrów, a zatem wzrosła o 12,6 % z poziomu 9,1 mln hl w roku finansowym F04)
we wszystkich kanałach sprzedaży - nowoczesnym handlu (tzn. w sieciach hiper i supermarketów), sklepach tradycyjnych oraz gastronomii. W dużej mierze te wyniki zostały osiągnięte dzięki zwiększeniu zasięgu sił sprzedaży, koncentracji na relacjach z klientami, podniesieniu poziomu obsługi oraz inwestycjach w poszczególne kanały dystrybucji.
Ciągła poprawa poziomu obsługi partnerów handlowych oraz klientów we wszystkich kanałach sprzedaży zyskuje udokumentowane uznanie. Zgodnie z wynikami niezależnego badania jakości obsługi w handlu, przeprowadzanego kilkakrotnie w ciągu roku przez renomowany Instytut Pentor, poziom usług Kompanii Piwowarskiej został przez dystrybutorów hurtowych, tradycyjne placówki handlowe oraz gastronomów oceniony jako najlepszy spośród wszystkich browarów.
Moce produkcyjne
Aktualnie moce produkcyjne Kompanii Piwowarskiej wynoszą 12,5 miliona hektolitrów rocznie. Realizowany obecnie plan inwestycyjny o wartości 280 milionów zł pozwoli na zwiększenie naszych mocy produkcyjnych o kolejnych 2,5 mln hektolitrów rocznie do poziomu 15 mln
Inwestycje
Do ważniejszych przedsięwzięć inwestycyjnych należy zaliczyć nową linię rozlewniczą do butelek zwrotnych, zwiększenie powierzchni magazynowej oraz nową warzelnię i piwnice w Białymstoku. W ciągu najbliższych dwóch lat browar ten zwiększy swe moce produkcyjne do poziomu 2,5 mln hl.
Dla przypomnienia: w chwili przejęcia browaru w maju 2003 r. jego moce produkcyjne wynosiły zaledwie 800 tys. hektolitrów.
W Poznaniu trwa instalacja nowej linii rozlewniczej do butelek bezzwrotnych oraz kotłowni gazowej. Program inwestycji realizowany w Tychach obejmuje nową, wysokowydajną linię rozlewniczą do puszek, powiększenie obiektów magazynowych, a ponadto nową warzelnię i piwnice.
W roku bieżącym otwarte zostaną nowe filie w Koszalinie i Warszawie, zaś dwie kolejne - w Lublinie i Rzeszowie - zostaną oddane do użytku w roku 2006.
Wyniki finansowe za rok F05
Każdego roku od momentu powstania (w 1999 r.) Kompania Piwowarska osiągała znaczny wzrost zysków oraz miała znaczący udział w nieprzerwanych sukcesach firmy-matki SABMiller. Rok finansowy F05 nie był pod tym względem odmienny: przychody firmy wzrosły o 12 % a zysk netto wzrósł o 9 %.
Kompania Piwowarska pozostała także jednym z największych w kraju płatników podatków. Łączna kwota odprowadzonych przez firmę podatków wyniosła blisko 1 miliard złotych.
Niektóre cele marketingowe i sposoby ich osiągnięcia
1. Zwiększenie sprzedaży „piwa dla kobiet” od 3 do 5 %.
Można tego dokonać dzięki zniwelowaniu dysproporcji spożycia piwa pomiędzy kobietami, a mężczyznami. Cel ten realizowany będzie poprzez rozszerzenie asortymentu piwowarskiego dla kobiet. Po wprowadzeniu do sprzedaży piwa Redd`s spożycie wśród kobiet wzrosło o 1%, dlatego zostały podjęte czynności wdrążenia na rynek nowego smaku piwa Redd’s. Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie nowej marki piwa dla kobiet.
2. Zwiększenie udziału w rynku o 3% powyżej poziomu udziałów Grupy Żywiec do końca 2006.
Osiągnięcie tego celu jest możliwe dzięki zmianom w sprzedaży piwa oraz poprzez rozszerzanie kanałów detalu nowoczesnego, którego udział w strukturze sprzedaży ciągle rośnie.
Kompania Piwowarska oferuje następujące produkty:
o Tyskie: Gronie i Tyskie
o Lech: Premium, Pils, Mocny
o Żubr
o Redd`s i Redd`s Red
o Pilsner Urquell
o Dębowe Mocne
o Miller Genuine Draft
o Dog in the Fog
Piwo Tyskie
Wobec tego, iż kompania produkuje tak wielki zakres produktów proponuje skupić się na jednym wybranym. Mój wybór padł na piwo TYSKIE ( największa polska marka piwa, a jej udziały w rynku przekraczają 20%) ze względu na fakt, iż jest to najbardziej doceniany na arenie międzynarodowej produkt kompani piwowarskiej. Tyskie jest też pierwszym piwem w historii, które zdobyło medal na trzech konkursach The Brewing Industry International Awards z rzędu: po raz pierwszy w 2002 roku (Złoty Medal i Grand Prix), po raz drugi w 2004 roku (Srebrny Medal) i obecnie po raz trzeci. To kontynuator wielowiekowej tradycji warzenia piwa w Tychach. Tradycja ta sięga XVII wieku. Smakosze tego gatunku cenią sobie przede wszystkim łagodny chmielowy zapach, złocisty kolor oraz gęstą białą pianę. Bukiet zapachowy, świadczący o doskonałym smaku, pozostaje poza zasięgiem większości polskich piw tego typu.
Zaw. ekstraktu: 11,7 proc.
Zaw. alkoholu maks.: 5,6 proc.
Piwo jest dostępne w następujących opakowaniach:
• Butelka 0,66l
• Butelka 0,5 l
• Sześciopak 0,3 l
• Puszka 0,5 l
• Czteropak 0,5 l
• Keg 50 l
• Party barrel 5 l
Badania przeprowadzone pod kątem opakowania dowodzą, że z roku na rok spada popularność butelki na korzyść puszki. W naszym kraju odnotowuje się największy w Europie wzrost udziału piwa w puszce. Przez ostatnie 7 lat wzrósł aż dziewięciokrotnie. Powodu można się doszukiwać w fakcie, iż puszka jest poręczniejsza i nie trzeba jej zwracać, ponadto przyczyną mogą być również kłopoty, jakie napotykają konsumentów, gdy chcą sprzedać lub oddać butelkę. Puszka jest postrzegana jako opakowanie modne i wygodne, spada również relatywna ceny puszki w stosunku do butelki.
i wiele więcej..ale to juz w załączniku:P