W gruncie rzeczy chodzi również o śnieg, ale nie tylko. W przypadku hamowania im większe tarcie tym lepiej. Tarcie jest ważne jednakże nie tylko pomiędzy oponami a nawierzchnią, a także klockami hamulcowymi i samą tarczą. Skupmy się najpierw na samym układzie hamulcowym. Klocki hamulcowe wykonywane są coraz częściej z materiałów które nie ulegają rozszerzalności temperaturowej np. ceramika. Sama tarcza jest jednak metalowa wiec kurcząc się zmniejsza powierzchnie styku oraz siłę docisku szczęk. Dochodzi tutaj również aspekt wilgotności, w zimę na tarczach zbiera się szron oraz wilgoć co również powoduję zmniejszenie siły tarcia układu hamulcowego. Teraz możemy przejść do opon i ich reakcją z nawierzchnią najważniejszym aspektem który przyczynia się do zmniejszenia siły tarcia są właśnie opady atmosferyczne tj. śnieg lub deszcz. Duże znaczenie ma także temperatura. Im mniejsza temperatura tym większe naprężenie gum opon i co za tym idzie mniejsza powierzchnia styku z powierzchnią. Jeżeli dysponujemy mniejszą powierzchnią styku nasza droga hamowania się wydłuża znów poprzez zmniejszenie tarcia tym razem pomiędzy oponą, a nawierzchnią. Pozdrawiam, Adam
Dlaczego w zimie wydłuża się droga hamowania samochodu?
Proszę nie pisać, że chodzi o śnieg, tylko dlaczego z fizycznego punktu widzenia!
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź