aby mogły szybciej sie poruszac (duże koło przy jednym pełnym obrocie pokona większą drogę niż małe koło) Żeby cały mechanizm zmieścił sie na kole :D nie no tu zartuje głownie chodzi o predkosc :) łatwiej jest osiągnąć większą prędkość parowozem pospiesznym niż towarowym.
Pod względem przeznaczenia parowozy można podzielić ogólnie na osobowe i towarowe. Podziałowi temu, oznaczającemu do prowadzenia jakich pociągów są przystosowane, odpowiadają ich cechy konstrukcyjne, przede wszystkim układ osi i wielkość kół. Szczególną odmianą parowozów osobowych są pośpieszne, a odmianą towarowych są lokomotywy manewrowe. Do prowadzenia pociągów osobowych, zwłaszcza pośpiesznych, wymagana była na ogół duża prędkość, przez co preferowane były konstrukcje posiadające koła napędowe o dużej średnicy i koła toczne. Mam nadzieje ze pomoglam ; )