Powstałą wówczas bibliotekę, mieszczącą się w obecnej pracowni historycznej /sala nr 27/ prowadziła pani Felicja Potyńska, wspólnie ze wspomagającym ją w pracy uczniem Zbigniewem Purzyckim. Można przypuszczać, że księgozbiór mógł liczył 14 tys. woluminów /jak świadczą zapisy numerów inwentarzowych w książkach/ i z tego powodu polonistka szkoły Maria Lelewiczowa wyrażała się o księgozbiorze, że "biblioteka była bogata". Szkoła utrzymywana przez państwo była wspierana również przez osoby prywatne, dlatego czytelnia mogła sobie pozwolić na prenumeratę czasopism zagranicznych. Niemałe zasługi dla biblioteki miała anglistka Elżbieta Rogóyska, która wprowadziła książki i czasopisma angielskie. W strukturze biblioteki można było wyodrębnić: Bibliotekę Nauczycielską i Biblioteczki Uczniowskie/obejmowały ją zwykle podręczniki, np. Wypisy historyczne/ oraz Biblioteczki Klasowe. Bibliotekę wspomagały "filie", bowiem istniały biblioteczki kół zainteresowań /np. modelarska, radioamatorów czy Kółko Nauk Przyrodniczych/. Obok „filii” działała także Biblioteczka Józefa Piłsudskiego, na którą składało się 96 książek obejmujących jego prace i poświęconych jemu samemu. Profil i charakter biblioteki odpowiadał założeniom pedagogicznym szkoły, świadczą o tym tytuły zachowanych książek popularyzujących ideę wychowania patriotycznego i obywatelskiego /np. dzieła Adama Mickiewicza, Zygmunta Krasińskiego czy Adama Asnyka, nie brakowało również tekstów romantycznej poezji krajowej i Dzieł zbiorowych Wacława Sieroszewskiego – wszystkie 25 tomów/. Dlatego w kanonie wychowania mieściły się biografie wielkich Polaków: Tadeusza Kościuszki, Stanisława Staszica, Jana Karola Chodkiewicza, Jana III Sobieskiego czy nawet Stefana Batorego, a wspierała go nowoczesna myśl pedagogiczna Johna C. Almacka: Wychowanie obywatelskie oraz Friedricha Wilhelma Foerstera: O wychowaniu obywatelskiem: zasadnicze zagadnienia etyki i pedagogiki politycznej. Komentarzem do idei wychowawczej szkoły jest praca Stanisława Pigonia ze wstępem Ignacego Chrzanowskiego: Do podstaw wychowania narodowego i Lucjana Zarzeckiego: O wychowaniu narodowem.
wytłumacz przesłanie Mikołaja Gomółki we wstępie do swojego dzieła. bardzo proszę o pomoc
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź