POMOCY!!! Jakie znasz formy konkurencji (podaj przykłady) ?

POMOCY!!! Jakie znasz formy konkurencji (podaj przykłady) ?
Odpowiedź

Konkurencja- w ekonomii podstawowy fundament wolnego rynku. Zakłada wolność współzawodniczenia ze sobą podmiotów gospodarczych na wszystkich obszarach handlu i usług. Jest to proces, w którym uczestnicy rynku, dążąc do realizacji swych interesów, próbują przedstawiać oferty korzystniejsze od innych ze względu na cenę, jakość, warunki dostawy i inne charakterystyki, wpływające na decyzję zawarcia transakcji. Potocznie konkurencja to inne przedsiębiorstwo tej samej branży, współzawodniczące na tym samym rynku. Aby na rynku mogła zaistnieć konkurencja, musi zostać spełnionych wiele założeń, a przedsiębiorcy powinni zwracać uwagę na następujące czynniki: I. Identyfikacja konkurentów przedsiębiorstwa Przedsiębiorcy powinni orientować się z jakimi konkurentami musza współzawodniczyć, kontrolować ich działania i strategie. W ramach tego założenia wyróżnia się cztery rodzaje konkurencji: • konkurencja w ramach marki- im marka produktu jest bardziej rozpoznawalna przez konsumenta, tym produkt znajduje większą liczbę nabywców • konkurencja w ramach formy produktu- to założenie zakłada, że im forma produktu, czyli jakość, opakowanie, reklama, są bardziej efektowne, tym produkt jest chętniej wybierany przez konsumenta • ogólna konkurencja • konkurencja w ramach gałęzi- skupiając się dogłębniej w to założenie, możemy wyróżnić główne czynniki określające strukturę gałęzi, a są nimi: 1. liczba sprzedawców 2. zróżnicowanie produktu 3. bariery wejścia i mobilności 4. bariery wejścia zmniejszenia rozmiarów firmy 5. struktura kosztów 6. integracja pionowa 7. zasięg globalny Wyróżniamy pięć podstawowych typów struktury gałęzi: 1. Czysty monopol- jest to sytuacja rynkowa, w której istnieje tylko jeden dostawca danego towaru lub usługi. Monopol może mieć charakter: • państwowy- kiedy prawo danego państwa pozwala świadczyć usługi lub produkować określony asortyment towarów tylko jednemu podmiotowi • wymuszona- kiedy jeden z producentów usług lub towarów osiąga taką pozycję na rynku, że pozostali producenci bankrutują • naturalny- wynikający z natury dostarczanej usługi lub towaru, gdy ze względów technicznych konkurencja wielu podmiotów jest niemożliwa bądź utrudniona (np. koleje żelazne, dostarczanie prądu elektrycznego i gazu, telekomunikacja itp.) W przypadku monopolów naturalnych i wymuszonych w wielu krajach świata tworzone jest specjalne prawodawstwo które reguluje zmonopolizowany rynek, w sposób sztuczny tworząc na nim warunki do powstania i rozwoju konkurencji. 2. Czysty oligopol- sytuacja na rynku, w której występuje tylko kilku dużych producentów danego dobra czy też dostawców usługi. Charakterystyczną cechą dla oligopolu jest brak konkurencji cenowej między uczestnikami takiego rynku. Rywalizacja przedsiębiorstw odbywa się na innych płaszczyznach (jakość, reklama, usługi dodatkowe itp.) Zachowania uczestników oligopolu próbuje się tłumaczyć przy użyciu teorii gier. 3. Oligopol zróżnicowany 4. Konkurencja monopolistyczna- rynek ma postać konkurencji monopolistycznej, jeżeli występuje na nim ograniczona liczba producentów (znacznie mniejsza niż przy konkurencji doskonałej, ale wyraźnie większa niż przy oligopolu) i wielka liczba kupujących. Tylko w konkurencji monopolistycznej istnieje konkurencja cenowa. Odznacza się względnie dużą liczbą producentów wytwarzających produkty tego samego typu, np. meble, odzież, obuwie, ale posiadające swoiste, indywidualne cechy. Pozwala to producentom odrębnie ustalać ceny swoich wyrobów, nie mogą one jednak zbytnio odbiegać od cen podobnych produktów na rynku. Konkurencja ta ma również charakter niecelowy czyli polega na różnicowaniu jakości lub reklamy. Wejście na rynek jest trudniejsze niż w przypadku konkurencji doskonałej, wymaga większego kapitału i nakładów na skuteczną reklamę i promocję dla pozyskania klientów. 5. Konkurencja doskonała- (nazwana też wolną konkurencją lub czystą konkurencją) jest modelem teoretycznym opisującym jedną z form konkurencji na rynku; cechą charakterystyczną konkurencji doskonałej na rynku w odróżnieniu od innych jej form, jest przekonanie zarówno kupujących jak i sprzedających, że ich indywidualne decyzje nie mają wpływu na cenę rynkową; rynek na którym panuje konkurencja doskonała zapewnia optymalną alokację zasobów w sensie Pareta. Charakteryzuje się ona dużą liczbą niezależnych producentów, producentów których żaden indywidualnie nie oddziałuje na cenę, kształtującą się pod wpływem popytu i podaży. Przedmiotem obrotu na rynku są produkty jednorodne, na przykład płody rolne, a konkurencja ma charakter cenowy. Wejście nowych producentów na rynek doskonale konkurencyjny nie napotyka żadnych barier. W praktyce z wolną konkurencją spotykamy się bardzo rzadko.

Dodaj swoją odpowiedź