Szkoły renesansowe - kompenium wiedzy

Florencja Wenecja Umbria
Cechy (dominujące środki plastyczne i techniczne) -linearyzm
-perspektywa
-dokładność anatomiczna
-bryła (tradycja giottowska)
-„naukowość”
-głównie farby temperowe -plama barwna
-światło
-światłocień
-farba olejna -linearyzm
-światło
-miękki modelunek światłocieniowy
przedstawiciele Masaccio (Święta Trójca, fresk z 1425 r. w kościele Santa Maria Novella we Florencji)

Ucello (Bitwa pod San Romano, Polowanie)

Fra Angelico (Fiesole Triptych, sąd ostateczny)

Castagno (Ostatnia Wieczerza, Uomini Illustri)

Pollaiuolo (Herkules i ateusz, Czyny Heraklesa,

Lippi (Madonna z Dzieciątkiem, Hołd Trzech Króli)

Botticelli (Stojąca Madonna, Madonna Della Loggia)

Ghirlandaio (freski chóru kościoła Santa Maria Novella, Starzec i Wnuczek)

Verrocchio (Dama z kwiatami, Chrzest Chrystusa)

Del Sarto (Ofiara Abrahama, narodziny dziewicy)
Antonello da Messina (Ukrzyżowanie, Św. Hieronim, Madonna z Dzieciątkiem)

Bellini (Madonna z błogosławiącym dzieciątkiem)

Giorgione (Laura, Judyta)

Tycjan (Danae, Flora)

Tintoretto (Raj, Obmywanie Nóg)

Veronese (Historia Estery, Triumf Wenecji)

Bassano (Adoracja pasterzy, Chrystus na Górze Oliwnej) Pierro della Francesca (Chrzest Chrystusa, Zmartwychwstanie)

Perugino (Apollo i Marsjasz, Święty Sebastian)

Rafael (Ukrzyżowanie, Trzy Gracje)

Poza szkołami:
- Andrea Mantegna (Padwa Mantua) - Coregio (Parma) manieryzm

Niemcy: Durer, Cranach, Altdorfer, Holbain Niderlandy: Piotr Bruegel Starszy

Dodaj swoją odpowiedź