W ruchu jednostajnie przyśpieszonym, droga określana jest wzorem: [latex]s=s_0+v_0t+frac{at^2}{2}[/latex] so-droga przebyta przez ciało od momentu w którym rozpatrujemy ruch vo-prędkość początkowa ciała t-czas w którym rozpatrujemy ruch a-przyśpieszenie ciała. W tym wypadku nie mamy żadnych założeń związanych z drogą przebytą przez ciało przed ropatrywaniem ruchu jak i prędkością początkową, zatem nasz wzór musimy uprościć do postaci: [latex]s=frac{at^2}{2}[/latex] Przekształcając nasz wzór, otrzymamy przyśpieszenie [latex]s=frac{at^2}{2}|*2\\ 2s=at^2|:t^2\\ a=frac{2s}{t^2}\\ t=1min=60s\ s=0,5km=500m\\ a=frac{2*500}{60^2}\\ a=frac{1000}{3600}\\ aapprox 0,28frac{m}{s^2}[/latex] Następnie posługujemy się szczególnym przypadkiem Drugiej Zasady Dynamiki Newtona, dla stałej masy ciała. Obliczymy w ten sposób siłę działającą na naszą lokomotywę: [latex]F=ma\\ m=200t=200 000kg\\ F=200 000*0,28\\ F=56 000N=56kN[/latex] Pozdrawiam, Adam
m = 200 000 kg s = 500 m t = 60 s F = ? Z drogi w ruchu jednostajnie przyspieszonym można wyliczyć przyspieszenie: s = a·t²/2 -----> a = 2·s/t² = 2·500/60² = 0.278 m/s² Zakładając , że przyspieszenie to powstaje tylko w wyniku siły lokomotywy można określić tę siłę z II zasady dynamiki: F = m·a = 200 000·0.278 = 55 600 N = 55.6 kN