Motyw zła w utworach literackich różnych epok.

Mitologia Zlo, obok dobra, jest cecha bogów (w przeciwienstwie do biblijnego Boga). Kronos pozera wlasne dzieci w obawie przed utrata wladzy. Zeus karze Prometeusza za to, ze dal ludziom ogien. Artemida pozwala na to, by psy rozszarpaly Akteona, zamienionego przez nia w jelenia. Apolla zgadza sie by obdarto ze skóry Marsjasza. Przydanie bogom cech zlych, jak i dobrych, milo upodobnic ich do czlowieka. Basnie i legendy Zlo przedstawione jest tutaj pod postacia duchów, czarowników, wiedzm, smoków, trolli, koboldów, które maja moc przewyzszajaca mozliwosci czlowieka. Moze ono byc takze dominujaca cecha natury ludzkiej (np. zla królowa w "Królewnie Sniezce"). Fabula utworów jest prowadzona tak, by w koncu zwyciezylo dobro, np. w legendzie o Bazyliszku, który samym wzrokiem zabijal ludzi, potwór zostal pokonany przez prostego chlopaka, dzieki sprytowi, a nie sile.

W. Szekspir "Makbet" Zlo to nie tylko cechy osobowosci Makbeta i jego zony. Sa nim takze wiedzmy, które podsuwaja Makbetowi pomysl zabicia Duncana. W przemyslny sposób steruja historia swiata tak, by dominowalo w niej zlo.
G.G. Byron "Giaur" Tytulowy bohater to przyklad oksymoronu byronowskiego - szlachetny zbrodniarz, skrzywdzony krzywdziciel. By pomscic smierc ukochanej Leili, morduje Hassana w bestialski sposób.

A. Mickiewicz "Ballady i romanse" Zlo kryje sie w czlowieku (pani zabija pana, pan zdradza dziewczyne, zolnierze cara napadaja na bezbronne miasto), jego pierwiastki kryja sie takze w swiecie fantastycznym i przyrodzie (wrogosc wobec czlowieka, bezwzglednosc wyroków).
A. Mickiewicz "Dziady II" Krystalicznym zlem jest tutaj duch zlego pana, który za zycia gnebil swoich poddanych i byl dla nich bezlitosny. Po smierci cierpi on niewypowiedziane katusze (stado kruków i sów rozrywa na nim odzienie, a potem kaleczy jego cialo).
A. Mickiewicz "Dziady III" Zlo uosabiaja tu sily ciemnosci (duchy z lewej strony), a takze Senator i jego ludzie, którzy dla wlasnej kariery sklonni sa zniszczyc zycie innych ludzi, torturowac mlodych wiezniów, a nawet ich zabic.

J. Slowacki "Balladyna" Zlo kryje sie w glównej bohaterce, która postanawia za wszelka cene dojsc do wladzy. Kierujac sie zasada "cel uswieca srodki", zabija swoja siostre, meza, a takze Grabca. Ginie porazona gromem, osadzona przez sama siebie.
B. Schulz "Ulica Krokodyli" W opowiadaniu autor opisuje powstanie nowej dzielnicy na przedmiesciach tradycyjnego, zydowskiego miasteczka. Zlo Ulicy Krokodyli to jej tandetnosc, miernota, amoralnosc i rozwiazlosc przenikajaca mieszkanców. Przede wszystkim Schulz obwinia ja o to, ze dziala destruktywnie na ludzi z samego miasteczka.

A. Camus "Dzuma" Jedna z interpretacji zaklada, ze tytulowa dzuma jest zlem, które nie tylko panuje na swiecie, ale jest wewnatrz kazdego czlowieka (Wiem na pewno, ze kazdy nosi w sobie dzume, nikt bowiem, nie, nikt na swiecie nie jest od niej wolny.). Walka z epidemia, która wyniszcza ludzi, to w istocie walka ze zlem, które nie jest kara za grzechy zeslana przez Boga, ale wywodzi sie od samego czlowieka. Ludzie nigdy z nim nie wygraja; triumf nad zlem nie jest wieczny (...bakcyl dzumy nigdy nie umiera i nie znika, moze przez dziesiatki lat pozostac uspiony...).

U. Eco "Imie rózy" Wielki Inkwizytor Bernardo Gui, czlowiek, który dobrze zna sprawki zlego, w istocie sam jest uosobieniem zla. Z uporem dazy do skazania podejrzanych, torturuje ofiary Inkwizycji, a ich smierc traktuje jak oczyszczenie swiata ze zla (Niech zaplona oczyszczajace stosy!).

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Motyw winy i kary w utworach literackich różnych epok. Przedstaw na wybranych przykładach.

Spoglądając na problemy trapiące ludzkość różnych dziejach historii nie sposób oprzeć się wrażeniu, że ich istota pozostaje niezmienna. Ludzie już od niepamiętnych czasów postępują według określonych wartości. Człowiek przeważn...

Język polski

"Świat jest jeno szkoła szukanie - nie oto chodzi kto dopadnie, ale kto przebieży piękniejszą drogą"- zinterpretuj słowa francuskiego filozofa XVI wieku i przedstaw drogi życiowe wybranych bohaterów literackich różnych epok.

„ŚWIAT JEST JENO SZKOŁĄ SZUKANIA – NIE O TO CHODZI KTO DOPADNIE, ALE KTO PRZE-BIEŻY PIĘKNIEJSZĄ DROGĄ” – ZINTERPRETUJ SŁOWA FRANCUSKIEGO FOLIZOFA XVI WIEKU I PRZEDSTAW DROGI ŻYCIOWE WYBRANYCH BOHATERÓW LITERACKICH RÓŻNYCH EPOK. R...

Język polski

Rodzice i dzieci w utworach literackich różnych epok. Motyw rodziny - konspekt.

WSTĘP

„Rodzina to najstarsza i najpowszechniejsza forma życia społecznego, złożona z osób połączonych stosunkiem małżeńskim i rodzicielskim.” Dyktuje mój profesor na lekcji wiedzy o społeczeństwie, a ja potulnie zapisuję ...

Język polski

Motwy cierpienia i buntu przeciw Bogu w wybranych utworach literackich różnych epok.Omów zagadnienie w oparciu o wybrane przykłady.

Dla człowieka Bóg jest bardzo ważnym elementem życia, może dać mu szczęście, wieczną łaskę i wszystko czego pragnie.Relacje między Bogiem a człowiekiem istniały od zawsze. Nie zawsze jednak układały się tak samo, mimo to ludzie wied...

Język polski

Prezentacja : Zinterpretuj motyw zbrodni i kary w wybranych utworach literackich różnych epok.

Zbrodnia i kara jest uniwersalnym motywem pojawiającym się w literaturze od najdawniejszych czasów, aż po współczesność. Już Biblijna Księga Rodzaju opowiada o tym jak Kain zabił młodszego brata i jak został za to ukarany: (8) Rzekł Ka...