Dam naj, podajcie odp abc w zadaniach w ktorych to mozliwe, a w zadaniu 3, 6, 8, 10, 12 , 14 , 17 oraz 18 odpowiedz pisemną, NA JUTRO ! POWTARZAM, DAJE NAJ ( zad 6 wykres w największym stopniu sięga 20-30stopni ) 1. Zaznacz prawidłowe zakończenie zd

Dam naj, podajcie odp abc w zadaniach w ktorych to mozliwe, a w zadaniu 3, 6, 8, 10, 12 , 14 , 17 oraz 18 odpowiedz pisemną, NA JUTRO ! POWTARZAM, DAJE NAJ ( zad 6 wykres w największym stopniu sięga 20-30stopni ) 1. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1) Organizmy samożywne nazywamy A. saprofitami. B. autotrofami. C. heterotrofami. D. pasożytami. 2. Podkreśl definicję fotosyntezy. (0–1) A. Proces powstawania glukozy z udziałem światła. B. Proces odżywiania się zwierząt. C. Proces wytwarzania energii. D. Proces rozkładu cukrów pod wpływem światła. 3. Wymień 5 czynników wpływających na intensywność fotosyntezy. (0–2) 4. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1) Do organizmów samożywnych należą A. grzyby i bakterie. B. organizmy same zdobywające pokarm. C. zwierzęta. D. rośliny zielone. 5. Na ilustracji komórki roślinnej dorysuj (0–3) po dwie strzałki skierowane w stronę chloroplastu i odchodzące od niego. Przy odpowiednich strzałkach wpisz nazwy związków, które są potrzebne, aby mogła zajść fotosynteza oraz nazwy związków, które powstają w wyniku tego procesu. 6. Na podstawie wykresu odpowiedz na pytania. (0–2) a) Jaka temperatura jest optymalna do przeprowadzania procesu fotosyntezy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . b) Jak zmienia się intensywność fotosyntezy wraz ze wzrostem temperatury? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7. Zaznacz zestaw zawierający tylko nazwy zwierząt roślinożernych. (0–1) A. Żyrafa, sowa, koń, krowa, żaba, sarna. B. Żyrafa, krowa, koń, jeleń, antylopa. C. Stonka, sowa, orzeł, jaszczurka, krokodyl. D. Stułbia, komar, żaba, bocian, sowa, stonka, mucha. 8. Porównaj trawienie heterotrofów – lisa i muchomora . (0–2) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9. Podkreśl nazwy organizmów, u których występuje trawienie zewnętrzne. (0–3) słoń, skorpion, pieczarka, sowa, orzeł, pająk, kasztanowiec 10. Na podstawie opisów rozpoznaj grupę organizmów cudzożywnych. (0–2) Są to organizmy, które żywią się roślinami. Zjadają dużą ilość pokarmu. W ich przewodach pokarmowych żyją bakterie i pierwotniaki, które pomagają w trawieniu. Należą do nich słonie, krowy i żyrafy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Są to organizmy, które żywią się zarówno pokarmem roślinnym, jak i zwierzęcym. Należą do nich niedźwiedzie, dziki i wróble. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11. Porównaj proces fotosyntezy i oddychania (0–3) tlenowego u roślin oraz uzupełnij tabelę. Cecha Fotosynteza Oddychanie tlenowe Cel dostarczenie organizmowi związków organicznych Potrzebne składniki woda i dwutlenek węgla Powstające produkty Miejsce zachodzenia w komórce mitochondria Czas zachodzenia procesu w ciągu doby dzień i noc 12. Wyjaśnij, na czym polega oddychanie (0–2) wewnątrzkomórkowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1) Proces oddychania beztlenowego nazywamy A. fragmentacją. B. fermentacją. C. pączkowaniem. D. fotosyntezą. 14. Rośliny są producentami tlenu. Wyjaśnij, dlaczego mimo to w sypialni nie powinno być zbyt wielu roślin. (0–1) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1) Dymorfizm płciowy to A. różnica w wyglądzie samca i samicy tego samego gatunku. B. występowanie komórek rozrodczych męskich i żeńskich. C. zapłodnienie wewnętrzne. D. samozapłodnienie. 16. Połącz pojęcia z odpowiadającymi im wyjaśnieniami. (0–3) 1 – fermentacja . . . . . 2 – trawienie . . . . . 3 – fragmentacja . . . . . 4 – oddychanie tlenowe . . . . . 5 – pączkowanie . . . . . 6 – wymiana gazowa . . . . . A – Powstawanie nowego osobnika z oddzielonej części organizmu macierzystego. B – Wytwarzanie związków organicznych bez udziału światła. C – Rozkład pokarmu na substancje proste za pomocą enzymów. D – Wymiana tlenu i dwutlenku węgla między organizmem a otoczeniem. E – Uwalnianie energii z pokarmu bez udziału tlenu. F – Uwalnianie energii z pokarmu przy udziale tlenu. G – Powstawanie nowego osobnika, przez rozwój uwypuklenia na organizmie rodzicielskim. 17. Poniżej przedstawiono dwa sposoby rozmnażania bezpłciowego. Rozpoznaj je i podpisz. (0–2) A. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . B. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18. Obok nazw organizmów wpisz do tabeli sposoby wykonywania przez nie czynności życiowych. (0–4) Organizmy Odżywianie Oddychanie Rozmnażanie Pies Borowik Drożdże Lipa
Odpowiedź

1b 2a 3 swiatlo, temperatura, dostep do wody, pora roku, dostepnosc CO2 4d 5 brak ilustracji 6 brak wykresu 7b 8  Lis jest ssakiem i pobiera substancje odzywcze z otoczenia, tak samo jak muchomor, ktory jest grzybem. U muchomora zachodzi trawienie zewnetrzne, u lisa wewnetrzne. 9 skorpion, pieczarka, pajak 10 roslinozercy wszystkozercy 11tabelka nieczytelna 12 na utlenianiu zwiazkow organicznych w celu zmagazynowania energii (nie wolno ci nigdy mowic, ze na wytworzeniu jej) w postaci ATP 13b 14 Cos kiedys mi sie obilo o uszy, ze rosliny pobieraja tlen w warunkach niesprzyjajacych fotosyntezie np przy malej ilosci swiatla. Ale nie mam pojecia czemu mialyby to robic 15a 16 1e 2c 3a 4f 5g 6d 17brak zdjec 18tabelkooo

1b 2a 3 swiatlo, temperatura, dostep do wody, pora roku, dostepnosc CO2 4d 5 brak ilustracji 6 brak wykresu 7b 8  Lis jest ssakiem i pobiera substancje odzywcze z otoczenia, tak samo jak muchomor, ktory jest grzybem. U muchomora zachodzi trawienie zewnetrzne, u lisa wewnetrzne. 9 skorpion, pieczarka, pajak 10 roslinozercy wszystkozercy 11tabelka nieczytelna 12 na utlenianiu zwiazkow organicznych w celu zmagazynowania energii (nie wolno ci nigdy mowic, ze na wytworzeniu jej) w postaci ATP 13b 14 Cos kiedys mi sie obilo o uszy, ze rosliny pobieraja tlen w warunkach niesprzyjajacych fotosyntezie np przy malej ilosci swiatla. Ale nie mam pojecia czemu mialyby to robic 15a 16 1e 2c 3a 4f 5g 6d 17brak zdjec 18tabelkooo MYŚLĘ ZE POMOGLAM 

Dodaj swoją odpowiedź