Dam naj, podajcie odp abc w zadaniach w ktorych to mozliwe, a w zadaniu 3, 6, 8, 10, 12 , 14 , 17 oraz 18 odpowiedz pisemną, NA JUTRO ! POWTARZAM, DAJE NAJ ( zad 6 wykres w największym stopniu sięga 20-30stopni )
1. Zaznacz prawidłowe zakończenie zd
Dam naj, podajcie odp abc w zadaniach w ktorych to mozliwe, a w zadaniu 3, 6, 8, 10, 12 , 14 , 17 oraz 18 odpowiedz pisemną, NA JUTRO ! POWTARZAM, DAJE NAJ ( zad 6 wykres w największym stopniu sięga 20-30stopni )
1. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
Organizmy samożywne nazywamy
A. saprofitami.
B. autotrofami.
C. heterotrofami.
D. pasożytami.
2. Podkreśl definicję fotosyntezy. (0–1)
A. Proces powstawania glukozy z udziałem światła.
B. Proces odżywiania się zwierząt.
C. Proces wytwarzania energii.
D. Proces rozkładu cukrów pod wpływem światła.
3. Wymień 5 czynników wpływających
na intensywność fotosyntezy. (0–2)
4. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
Do organizmów samożywnych należą
A. grzyby i bakterie.
B. organizmy same zdobywające pokarm.
C. zwierzęta.
D. rośliny zielone.
5. Na ilustracji komórki roślinnej dorysuj (0–3)
po dwie strzałki skierowane w stronę chloroplastu
i odchodzące od niego. Przy odpowiednich strzałkach wpisz nazwy związków, które są potrzebne, aby mogła
zajść fotosynteza oraz nazwy związków, które powstają w wyniku tego procesu.
6. Na podstawie wykresu odpowiedz na pytania. (0–2)
a) Jaka temperatura jest optymalna do przeprowadzania
procesu fotosyntezy?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
b) Jak zmienia się intensywność fotosyntezy wraz ze
wzrostem temperatury?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7. Zaznacz zestaw zawierający tylko nazwy zwierząt roślinożernych. (0–1)
A. Żyrafa, sowa, koń, krowa, żaba, sarna.
B. Żyrafa, krowa, koń, jeleń, antylopa.
C. Stonka, sowa, orzeł, jaszczurka, krokodyl.
D. Stułbia, komar, żaba, bocian, sowa, stonka, mucha.
8. Porównaj trawienie heterotrofów – lisa
i muchomora . (0–2)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9. Podkreśl nazwy organizmów, u których występuje trawienie zewnętrzne. (0–3)
słoń, skorpion, pieczarka, sowa, orzeł, pająk, kasztanowiec
10. Na podstawie opisów rozpoznaj grupę
organizmów cudzożywnych. (0–2)
Są to organizmy, które żywią się roślinami. Zjadają dużą ilość pokarmu. W ich przewodach pokarmowych żyją bakterie i pierwotniaki, które pomagają
w trawieniu. Należą do nich słonie, krowy i żyrafy.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Są to organizmy, które żywią się zarówno
pokarmem roślinnym, jak i zwierzęcym.
Należą do nich niedźwiedzie, dziki i wróble.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11. Porównaj proces fotosyntezy i oddychania (0–3)
tlenowego u roślin oraz uzupełnij tabelę.
Cecha
Fotosynteza
Oddychanie tlenowe
Cel
dostarczenie organizmowi związków organicznych
Potrzebne składniki
woda i dwutlenek węgla
Powstające produkty
Miejsce zachodzenia w komórce
mitochondria
Czas zachodzenia procesu w ciągu doby
dzień i noc
12. Wyjaśnij, na czym polega oddychanie (0–2)
wewnątrzkomórkowe.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
Proces oddychania beztlenowego nazywamy
A. fragmentacją.
B. fermentacją.
C. pączkowaniem.
D. fotosyntezą.
14. Rośliny są producentami tlenu. Wyjaśnij, dlaczego mimo to w sypialni nie powinno być zbyt wielu roślin.
(0–1)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
Dymorfizm płciowy to
A. różnica w wyglądzie samca i samicy
tego samego gatunku.
B. występowanie komórek rozrodczych
męskich i żeńskich.
C. zapłodnienie wewnętrzne.
D. samozapłodnienie.
16. Połącz pojęcia z odpowiadającymi im
wyjaśnieniami. (0–3)
1 – fermentacja . . . . .
2 – trawienie . . . . .
3 – fragmentacja . . . . .
4 – oddychanie tlenowe . . . . .
5 – pączkowanie . . . . .
6 – wymiana gazowa . . . . .
A – Powstawanie nowego osobnika z oddzielonej
części organizmu macierzystego.
B – Wytwarzanie związków organicznych bez udziału
światła.
C – Rozkład pokarmu na substancje proste za pomocą
enzymów.
D – Wymiana tlenu i dwutlenku węgla między
organizmem a otoczeniem.
E – Uwalnianie energii z pokarmu bez udziału tlenu.
F – Uwalnianie energii z pokarmu przy udziale tlenu.
G – Powstawanie nowego osobnika, przez rozwój
uwypuklenia na organizmie rodzicielskim.
17. Poniżej przedstawiono dwa sposoby rozmnażania bezpłciowego. Rozpoznaj je i podpisz. (0–2)
A. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . B. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
18. Obok nazw organizmów wpisz do tabeli sposoby wykonywania przez nie czynności życiowych. (0–4)
Organizmy
Odżywianie
Oddychanie
Rozmnażanie
Pies
Borowik
Drożdże
Lipa