Starożytność ( do ok. 300) — kultury muzyczne Bliskiego i Dalekiego Wschodu (III–I w. p.n.e.); — monodyczność, synkretyzm, związek muzyki z religią, powstawanie systemów tonalnych (pentatonika, heptatonika) Średniowiecze ( ok. 300 - ok.1430) — rozwój chorału gregoriańskiego; — notacja neumatyczna (IX w.); — organum (od X w.), rodzaj wielogłosowej wokalnej muzyki kościelnej opartej na chorale gregoriańskim; Odrodzenie ( ok. 1430 - ok. 1600) — rozkwit wielogłosowości wokalnej; — fauxbourdon, polifonia, imitacja; — msza, motet, świecki madrygał, frottola, canzona, chanson; — muzyka lutniowa, utwory na organy i inne instrumenty klawiszowe Barok ( ok. 1600 - ok. 1750) — system tonalny dur-moll, monodia, basso continuo, polifonia instrumentalna; — początki opery we Włoszech (Camerata florencka); 1607 Orfeusz C. Monteverdiego; — opera rzymska, wenecka i neapolitańska; Klasycyzm ( ok. 1750 - ok. 1820) — przejściowy okres rokoko i styl galant; — szkoły wczesnoklasyczne: berlińska, mannheimska; — homofonia, muzyka instrumentalna: solowa (sonata fortepianowa, skrzypcowa), kameralna (trio, kwartet smyczkowy), symfoniczna (symfonia, koncert solowy, uwertura, divertimento) Romantyzm i Neoromantyzm ( ok. 1820 - ok. 1900) — tematyka baśniowa, ludowa, fantastyczna; — rozbudowa systemu dur-moll do granic tonalności; — rozwój pieśni, miniatury instrumentalnej, muzyki programowej (symfonia programowa, poemat symfoniczny), opery (wielka opera heroiczna, weryzm, dramat muzyczny) Modernizm i Postmodernizm ( od ok. 1900) — style i kierunki: bruityzm, ekspresjonizm, folkloryzm, futuryzm, impresjonizm, minimalizm, neoklasycyzm, nowa rzeczowość, socrealizm, sonoryzm, surkonwencjonalizm; — techniki kompozytorskie: aleatoryzm, collage, dodekafonia, formy otwarte, polimetria, politonalność, punktualizm, serializm Mam nadzieje że pomogłam. :)
1.Wymień w porządku chronologicznym epoki w muzyce do XIX w. Włącznie
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź