Termostat
ZST
w Rzeszowie
Ćwiczenie nr.3
Temat: Badanie termostatu
Wykonali:
Marcin Szczepanik
Łukasz Demczur
Sebastian Żurek
Data:03.01.2007
Ocena:
Cel ćwiczenia:
Celem ćwiczenia jest badanie termostatu
Przyrządy i narzędzia:
-urządzenie do kontroli termostatu
- czujnik zegarowy
- termostat od samochodu
Termostat - jest elementem układu chłodzenia, który w zależności od temperatury cieczy silnika kieruje przepływem cieczy chłodzącej
Na rys. jest przedstawiony termostat. Elementem regulacyjnym termostatu jest szczelny mieszek, wykonany z blachy, wypełniony substancja o niskiej temperaturze wrzenia i dużej rozszerzalności cieplnej.
Wypełniaczem może być ciecz, np. mieszanina alkoholu etylowego i wody lub ciało stałe, np. wosk.
Elementy układu chłodzenia obiegowego:
a) chłodnica: zbiornik górny z korkiem wlewowym, zbiornik dolny z korkiem spustowym,
część środkowa(rdzeń chłodnicy)
b) pompa wodna: wymusza obieg cieczy w układzie(pompy: odśrodkowe, tłokowe, zębate)
c) wentylator wywołuje intensywny przepływ powietrza przez rdzeń chłodnicy,
d) termostat: zadaniem jego jest utrzymanie temperatury silnika w granicach 75-85C
Słowo termostat oznacza „urządzenie utrzymujące stałą temperaturę”. W układzie chłodzenia w samochodzie stanowi on w rzeczywistości swego rodzaju zwrotnicę w przewodach wodnych, która w zależności od temperatury całego układu odpowiednio ukierunkowuje przepływ cieczy chłodzącej. Kiedy temperatura wody nie przekracza 85 termostat jest zamknięty i pozwala wodzie krążyć w bloku silnika i głowicy, jednak jeśli temperatura jest wyższa termostat się otwiera i część wody odsyła do chłodnicy, aby się ochłodziła.
Rys. Przedstawia szkic termostatu z wymiarami
Chłodnica ma za zadanie schodzenie wody, która krąży w układzie chłodniczym. Chłodnica zbudowana jest z ogromnej ilości cienkich rurek zawierających pozostających w ciągłym ruchu wodę, a rurki te połączone są tysiącami pofałdowanych blaszek aluminiowych. Przez szczeliny pomiędzy blaszkami i rurkami przepływa powietrze. Taka budowa zapewnia znakomite efekty w schładzaniu. Na wypadek gdyby powietrze przepływało za wolno albo w małych ilościach przy chłodnicy konstruktorzy często montują specjalny wentylator.
Pompa, jak nazwa sama wskazuje, służy do pompowania płynu chłodniczego z chłodnicy. Szybkość pompowania cieczy jest zależna od obrotów silnika. Dzisiejsze typowe pompy działają na zasadzie wirówki. W obudowie wiruje koło łopatkowe o łopatkach rozchodzących się od środka (osi) na zewnątrz. Płyn trafia do czoła wirówki. Następnie łopatki pompy nadają mu ruch wirowy na zasadzie sił odśrodkowych. Z boku obudowy pompy znajduje się otwór wyjściowy, przez który - już pod ciśnieniem - woda wydostaje się z pompy i płynie do silnika.
Schemat układu chłodzenia silnika czterosuwowego
Obieg płynu w układzie chłodniczym: ciecz chłodząca, której przepływ jest wymuszony przez pompę (1) po opuszczeniu kanałów silnika wpływa do komory zaworu (2), który w zależności od temperatury cieczy kierują do krótkiego lub pełnego obiegu. Zawór sterowany jest termostatem (3). W krótkim obiegu ciecz wraca bezpośrednio do pompy i dalej do kanałów silnika. W obiegu pełnym ciecz przeprowadzana jest przez chłodnicę (4), w której jej temperatura jest obniżana. Z chłodnicą współpracuje wentylator (5). Ciecz po przejściu przez chłodnicę powraca do pompy i następnie do silnika.
Wniosek:
Jeśli termostat otwiera się zbyt wczesno powoduje to niską temperaturę silnika i nie utrzymanie jej w granicach 75-85C co spowoduje złe warunki pracy silnika spalinowego (większe zużycie paliwa, głośniejsza praca).
Gdy termostat nie otworzy się lub zrobi to zbyt późno spowoduje to przegrzanie silnika i jego uszkodzenie.
Po przeprowadzonej analizie termostatu stwierdzam iż, urządzenie jest sprawne ponieważ otwiera i zamyka się w odpowiedniej temperaturze.