Na kontynencie afrykańskim współistniało od starożytności i średniowiecza wiele odrębnych kultur muzycznych: egipskich, arabskich, etiopska, koptyjska i inne. Afryka dzieli się, zwłaszcza z punktu widzenia antropologiczno-etnograficznego, na obszar północno-wschodni, zdominowany przez kulturę chamicką, silnie zarabizowany, oraz resztę kontynentu, zamieszkaną głównie przez plemiona murzyńskie, autochtoniczne i autonomiczne kulturowo. Murzyńska muzyka Afryki wykazuje dużą różnorodność i różny stopień rozwoju; jest przeznaczona na ogół do zbiorowego wykonania, przejawia silny związek z życiem grupy społecznej, spełnia często funkcję magiczną (np. wywoływanie deszczu, uzdrawianie), połączona z tańcem prowadzi niekiedy do zbiorowej ekstazy; w przeciwieństwie do muzycznych kultur europejskich i azjatyckich odznacza się brakiem notacji muzycznej i udokumentowanych systemów teoretycznych; charakteryzuje się natomiast bogatym instrumentarium, wykorzystującym szeroko naturalne materiały (tykwy, orzechy kokosowe, muszle, kamienie, kawałki drewna, zwłaszcza bambusowego, zwierzęce kości, rogi itp.). Najliczniej są reprezentowane idiofony, przede wszystkim przez drewniane bębny szczelinowe (tam-tamy), służące również do przekazywania informacji na dużą odległość, bębny pocierane, dzwony, ksylofony różnych rozmiarów, niekiedy bardzo duże (obsługiwane przez kilku wykonawców), i różnych typów (np. ponad 50 tylko na południu Afryki), zaopatrzone często w rezonatory z tykwy lub wypalonej gliny, oraz przez popularną zanzę (zw. też mbira, kalimba, ndandi, nżari itp.), instrument o skrzynkowym rezonatorze i metalowych lub trzcinowych języczkach zarywanych kciukami. Liczne są membranofony: rozmaite typy kotłów i bębnów, z 1 lub 2 membranami, cylindryczne, klepsydrowe, bębny wodne (napełnione wodą drewniane, często bambusowe, naczynie obciągnięte baranią skórą), archaiczne bębny bez rezonatorów (skóra rozpięta na palikach wbitych w ziemi). Azjatycka muzyka relaksacyjna z elementami naturyMajestatyczne, dostojne nagrania pełne mądrości i spokoju Dalekiego Wschodu. Połączenie muzyki relaksującej i odgłosów natury prosto z krainy, gdzie ciało i dusza łączą się w jedność, gdzie starożytne tajemnice przeplatają się z codziennością, gdzie czas płynie wolniej i dostojniej. Ta płyta pozwoli każdemu słuchaczowi wyciszyć się i osiągnąć wewnętrzną harmonię. Azjatycka, mistyczna melodyka, wschodnie wokalizy, magia i perfekcyjny relaks. Duchowa i mentalna nirwana.
napisz krotko notatke o muzyce azjatyckiej i afryki daje naj na dzis
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź