Zadanie w załączniku. Nie bierzcie proszę z neta

Zadanie w załączniku. Nie bierzcie proszę z neta
Odpowiedź

Piotr Michałowski, "Szarża w wąwozie Samosierra" ("Bitwa pod Samosierrą"), olej na płótnie, 81x66,5 cm; zbiory Muzeum Narodowego w Krakowie,     Obraz  "Szarża w wąwozie Samosierra" jest jednym z kilku przedstawiających scenę historycznego ataku polskich szwoleżerów, w tymże wąwozie namalowanych przez Michałowskiego. Można zaryzykować stwierdzenie, że motyw ten był jednym z jego ulubionych.     Obraz ma kompozycję diagonalną, dynamiczną. Jest pełen ekspresji i dramatyzmu. Kolorystyka dzieła jest ciepła a mocne, ciemne akcenty w dole obrazu podkreślają stromiznę podjazdu jaki mają do pokonania szwoleżerowie. Plamy czerwieni i bieli dopełniają gamę kolorystyczną. Zarówno jeźdźcy jak i ich rumaki są potraktowani indywidualnie - nie ma tu chaosu, widzimy studiowanie szczegółów i dbałość o precyzyjne oddanie nastroju. Na płótnie widzimy kulminacyjny moment ataku, jeźdźców wspinających się galopem na wzniesienie wąwozu, otaczają ich tumany rdzawego pyłu. Dramatyczna scena ukazuje nam walkę w pełni, trwającą właśnie szarżę, kilka koni biegnie już bez jeźdźców poległych w starciu. Wygięta w łuk kolumna kawalerzystów wyraźnie podjeżdża pod wzniesienie. Po obydwu stronach kurz zasłania inne elementy uwypuklając jeźdźców. W górnej części obrazu widzimy pomarańczowo-czerwoną łunę - znak podjętej walki ze strony broniących się.      Pierwsza połowa wieku XIX w sztuce polskiej to czas romantyzmu, specyficznego w naszym kraju bo nacechowanego bardzo myślami wolnościowymi, walką o niepodległość, nawiązaniami do szczytnej przeszłości a nie tylko emocjami i duchowością. Stąd w malarstwie sceny walki i nawiązania do motywów narodowościowowyzwoleńczych. Piotr Michałowski był chlubnym przedstawicielem tego kierunku w malarstwie Polskim. Wybitny portrecista i batalista, stawiany na równi z takimi sławami europejskimi jak Delacroix czy Gericault.

Dodaj swoją odpowiedź