Dwudziestolecie międzywojenne. Dziedziny sztuki.

Dwudziestolecie międzywojenne. Dziedziny sztuki.
Odpowiedź

Sztukę dwudziestolecia międzywojennego najlepiej okrślają pojęcia nowatorstwa i awangardy. Ponadto cały XX wiek, a zwłaszcza dwudziestolecie zrywa ze sztuką elitarną, przeznaczoną dla niewielu i otwiera się na produkcję masową. Rzeźba i malarstwo: kubizm, abstrakcjonizm, dadaizm, surrealizm i socrealizm. Muzyka: jazz i blues film: ekspresjonizm, surrealizm

Przeżycia wojenne miały wpływ na twórczość artystów, uczonych i myślicieli, dlatego po wojnie powstało wiele pacyfistycznych powieści antywojennych i rozrachunkowych. Ponadto w sztuce pojawił się nowy kierunek- katastrofizm. Polegał on na pesymistycznym postrzeganiu przyszłości przez artystów.Nadal rozwijały się istniejące przed 1914 r. kierunki np. kubizm i futuryzm. Po wojnie pojawiła się kultura masowa, przeznaczona dla szerokiego kierunku odbiorców. Byłą powszechnie dostępna i nastawiona na zysk. Pojawiły się nowe media- radio i telewizja. Charakterystycznym elementem ówczesnej kultury masowej było kino a Stany Zjednoczone, stały się centrum światowej kinematografii. Początkowo filmy były czarno- białe i nieme, lecz w 1927 roku powstały pierwsze udźwiękowione filmy a w połowie lat 30.- kolorowe. Kultura masowa zagościła także w muzyce. W latach 20. XX w. bardzo popularny stał się nowy gatunek muzyczny- jazz. Jego twórcy czerpali inspiracje z tradycyjnej muzyki murzyńskiej a ich ulubionym instrumentem były m.in.: trąbka, saksofon, puzon.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

XX-lecie międzywojenne.

Nazwa i granice czasowe epoki wynikają z siebie wzajemnie. Ustaliła je sama historia. Stąd, za początek epoki przyjmuje się rok 1918, zaś za jej koniec datę 1939.

Jest to okres krótki, lecz obfitujący w wydarzenia historyczne, lite...

Kulturoznawstwo

Wizerunek kobiety we współczesnej reklamie prasowej

Spis treści:

Wstęp 5
Rozdział I 9
Charakterystyka reklamy prasowej 9
Reklama 9
Prasa 14
Reklama prasowa 16
Współczesna reklama, jej cel i środki 18
Rozdział II 20
Kobieta w reklamie 20
Wizerunek ko...