W jaki sposób władcy opiekowali się nauką?

W jaki sposób władcy opiekowali się nauką?
Odpowiedź

1. RELIGIA POLITEISTYCZNA STAROśYTNYCH EGIPCJAN.  • Politeizm oznacza wiarę w istnienie wielu bogów. • W Ŝyciu mieszkańców staroŜytnego Egiptu waŜną rolę odgrywały wierzenia religijne. • Czczono przede wszystkim siły przyrody, gdyŜ od tych sił zaleŜał urodzaj i dobrobyt ludzkości. • Szczególnym kultem otaczano Nil i Słońce. • Natomiast bogów wyobraŜano sobie jako ludzi, ale z głową zwierzęcą.  2. BOGOWIE EGIPSCY I ICH FUNKCJE.  • RA – bóg słońca. • HORUS – bóg całego państwa, zjednoczycie Egiptu, bóg młodości. • OZYRYS – władca państwa umarłych. • IZYDA – bogini nieba (Ŝona Ozyrysa). • ANUBIS – to bóg, który opiekował się mumiami. • HATOR – to bogini, patronka miłości, tańca i radości • THOT – to bóg pisma, magii, mądrości, prowadził rejestr zmarłych, uwaŜano, Ŝe wynalazł pismo.  3. KAPŁANI W STAROśYTNYM EGIPCIE.  Znaczenie religijne Znaczenie polityczne NaduŜycia kapłanów - kapłani mieszkali w świątyniach. - kapłani opiekowali się świątyniami. - kapłani organizowali uroczystości religijne. - kapłani kierowali obrzędami religijnymi. - kapłani tłumaczyli ludziom wolę bogów. - kapłani pomagali władcy w sprawowaniu rządów. - kapłani mięli silny wpływ na zarządzanie państwem. - z wolą kapłanów często liczył się faraon.  - strach ludzi przed bogami kapłani wykorzystywali we własnym interesie. - kapłani gromadzili w świątyniach skarby, oraz bogactwa. - kapłani wmawiali ludziom, ze znają wolę bogów, oraz Ŝe mogą przepowiedzieć przyszłość.  4. śYCIE POZAGROBOWE W RELIGII EGIPSKIEJ.  A) Mumifikowanie zwłok. • Egipcjanie wierzyli, Ŝe po śmierci człowieka jego dusza Ŝyje tak długo, jak długo ciało nie ulegnie rozkładowi. • śycie pośmiertne miało być podobne do ziemskiego (ziemskiego nawet od niego szczęśliwsze). • NaleŜało się starać, aby zwłoki zmarłych jak najdłuŜej nie uległy rozkładowi. • DąŜąc do tego Egipcjanie nauczyli się zabezpieczać zwłoki przez specjalne zabiegi. • Preparowano tzw. mumie. - balsamowano zwłoki. - owijano je szczelnie bandaŜami. - składano zwłoki w drewnianej skrzyni o kształcie postaci ludzkiej. - suchy, egipski klimat sprawił, Ŝe zwłoki przetrwały tysiące lat, aŜ do naszych czasów. B) Grobowce faraonów. • Miały chronić zwłoki przed złośliwym zniszczeniem przez wroga, oraz przed wygrzebaniem zwłok przez dzikie zwierzęta. • Faraonowie, oraz ludzie bogaci wznosili sobie jako grobowce wielkie i niedostępne budowle. • Do grobu wkładano teŜ przedmioty potrzebne zmarłemu w Ŝyciu codziennym (np. Ŝywność, przedmioty codziennego uŜytku). • Mastaby – to okazałe grobowce najbogatszych ludzi. C) Piramidy. • Były wznoszone dla władców. • Władca zaraz po wstąpieniu na tron decydował, w którym miejscu będzie stał jego grobowiec. • Do budowy grobowca powoływano 10-tki, a nawet 100-tki tysięcy, którymi kierowali specjalni urzędnicy. • Praca rozpoczynała się w kamieniołomach, połoŜonych na terenach skalnej bezwodnej pustyni. • Najpierw kamieniarze przez wiele godzin wykuwali odpowiednie bloki (jako ciekawostkę mogę powiedzieć, Ŝe odłupanie od skały bloku o długości 40 metrów trwało 15 miesięcy). • Bardzo cięŜkie, gotowe bloki ciągnięto na drewnianych saniach, po specjalnych nasypach do Nilu. • Następnie bloki ładowano na specjalne ogromne barki, które holowały 10-tki łodzi. • Gdy flota przybijała do brzegu w pobliŜu grobowca czekały 1000-ce ludzi. • Przenoszono bloki na ląd i wleczono je na pole budowy.  5. WIEDZA EGIPCJAN.  A) System dziesiętny. • W staroŜytnym Egipcie nauka była powiązana z potrzebami gospodarczymi. • Ściąganie podatków, budowa kanałów, piramid wymagała znajomości matematyki. • Stosowano system dziesiętny. • Specjalnymi znakami oznaczano liczby (Egipcjanie znali nawet miliom). • Potrafiono obliczać powierzchnię trójkąta, koła, trapezu, walca. B) Astronomia i kalendarz słoneczny. • Astronomia stała na wysokim poziomie. • Wielkim osiągnięciem w tej dziedzinie było wynalezienie kalendarza słonecznego. • Długość roku słonecznego wynosiła 365 dni. • Wprowadzono podział roku na 12 miesięcy. • Egipcjanie umieli: - obliczyć dzień wylewu Nilu. - przepowiedzieć zaćmienie słońca. C) Medycyna. • Nauka ta dobrze się rozwijała. • Podczas balsamowania zwłok dobrze poznano anatomię człowieka. • Zachowane do dziś papirusy zawierają: spisy chorób, wykazy lekarstw, opisy leczenia ran i złamań.  6. PISMO EGIPSKIE.  Charakter pisma Materiał do pisania Zawody wymagające znajomości pisma - znaki pisarskie miały kształt rysunków (pismo obrazkowe). - pisano od strony lewej do prawej, od strony prawej do lewej, z góry do dołu. - kamień - drewniane tabliczki. - skóra. - papirus – był najbardziej powszechny (to roślina, z której wykonywano kartki papieru). - zawodowi pisarze. - urzędnicy państwowi. - nauczyciele. - bibliotekarze. - kapłani.  7. LITERATURA:  1. Dowiat Jerzy, Historia dla klasy 1 liceum ogólnokształcącego, Warszawa, WSiP, 1981. 2. Rossi Renzo, StaroŜytny Egipt. Historia. Społeczeństwo. Religia, Warszawa, Bellona, 2000. 3. Wipszycka Ewa, Historia. Podręcznik dla klasy I gimnazjum, Warszawa, WSiP, 1999. 4. Wolski Józef, Historia Powszechna. StaroŜytność, Warszawa, PWN, 1998. 

Dodaj swoją odpowiedź
Język angielski

W jaki sposób władcy opiekowali się nauką

W jaki sposób władcy opiekowali się nauką...

Język angielski

W jaki sposób władcy opiekowali się nauką? Proszę o szybką odpowiedz.

W jaki sposób władcy opiekowali się nauką? Proszę o szybką odpowiedz....

Język angielski

w jaki sposób władcy opiekowali się nauką

w jaki sposób władcy opiekowali się nauką...

Język angielski

w jaki sposób władcy średniowieczni opiekowali się nauką

w jaki sposób władcy średniowieczni opiekowali się nauką...